Svenska what ifs

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Svenska what ifs

Inlägg av magnusf »

Jag har sammanfogat dessa på allmän begäran...

/Moderator-Magnus
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

magnusf skrev:Jag har sammanfogat dessa på allmän begäran...

/Moderator-Magnus
Bra! Tack!
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Den officiella OmTänks tråden! What if Sweden

Inlägg av Björn Fransson »

Erik_G skrev:Tunnan var väl en vassare vackertväder-fighter än Lansen, och så var väl också Tunnan det flygplan man helst offrade några individer av, eftersom man hade många och de var på väg att bli omoderna.
Lansen, med sin radar och tvåmannabesättning var nog lite overkill helt enkelt, och gjorde mer nytta i vår beredskap. Tunnor hade man så man kunde gödsla med dem (dålig liknelse kanske med tanke på hur många man faktiskt tryckte ner i marken då det begav sig :-/ )
Det är säkert en del av anledningen. Dessutom var Sverige ovilliga att skicka nya flygplan, man valde medvetet de äldre J 29B istället för de betydligt vassare J 29F som man kan tycka hade varit ett mer logiskt val.
Emil Lindberg

Re: What If Sweden

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn Fransson skrev:
Emil Lindberg skrev:
Jag är också svag för denna kategori. Jag har en tämligen nyskapad mapp i datorn för just sådant här och den innehåller redan ca 50 st projektskisser. Och då har jag inte tagit med egenpåhittade whiffar och bara hunnit rota igenom B3LA-/JAS-epoken samt lite ur Viggen-epoken. Ritning över 19642-06 finns liggandes i datorn om behovet skulle tränga på.
De skisserna skulle jag absolut vara intresserad av! Svenska icke genomförda projekt ligger mig mycket varmt om hjärtat! Bara tanken får det att vattnas i scratchbyggarmunnen! :)
Jag kommer inte att lägga ut alla 50 skisser på nätet. Men om någon är intresserad av något specifikt kan det skickas via mail
Sten Ekedahl

Re: Den officiella OmTänks tråden! What if Sweden

Inlägg av Sten Ekedahl »

Björn Fransson skrev:
Erik_G skrev:Tunnan var väl en vassare vackertväder-fighter än Lansen, och så var väl också Tunnan det flygplan man helst offrade några individer av, eftersom man hade många och de var på väg att bli omoderna.
Lansen, med sin radar och tvåmannabesättning var nog lite overkill helt enkelt, och gjorde mer nytta i vår beredskap. Tunnor hade man så man kunde gödsla med dem (dålig liknelse kanske med tanke på hur många man faktiskt tryckte ner i marken då det begav sig :-/ )
Det är säkert en del av anledningen. Dessutom var Sverige ovilliga att skicka nya flygplan, man valde medvetet de äldre J 29B istället för de betydligt vassare J 29F som man kan tycka hade varit ett mer logiskt val.
Som jag fick det förklarat av några av de som deltog när det begav sig, var den viktigaste anledningen till valet av B-versionen att den hade längre räckvidd (Kongo är J-VLIGT stort - fem gånger Sveriges yta) och var enklare att underhålla än F-versionen. Dessutom visste man att huvuduppgiften skulle bli attack mot markmål, och 29B var mer lämpad för detta än 29F.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Mångsidig Tunna

Inlägg av Lars Befring »

Jo 29:an verkar ha varit ett otroligt robust plan och roligt att flyga

Tor Karlsson har gjort den här superbilden av en J 29R, "Biet"? / "Getingen"?

Bild

i alla fall är den snyggare än det riktiga försöket!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Om man tittar på nosen undrar man om det inte var den som AZ hade som förebild. De plockade bara bort radarn...
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Tänk om Karl XII hade haft Trabanter istället för drabanter vid Poltava...!

Bild
Senast redigerad av Joakim Hultman den 03 okt 2012, 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Gaude
Namn: Jan Gaude

Inlägg av Jan Gaude »

Skriv svar