Saab A 36, Broplan 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Saab A 36, Broplan 1/72

Inlägg av Erik_G »

Kul bygge!
Om man ska spekulera lite så var ju A-36 Sveriges svar på TSR-2, och jag kan tänka mig att den hade sett fräsig ut i "strålskyddsvitt".
Om jag ska våga spekulera om vingbalkar, så skulle den väl i alla fall haft möjlighet att bära extratankar, för de där retaliationsräderna långt in på Sovjetiskt territorium.
Om jag fick bestämma skulle stolen (som ser ut som en MB-stol till Phantom?) bytas mot en draken-stol, eller något som är byggt på en draken-stol. SAAB byggde ju vid den här tiden sina egna stolar, och det hade nog burit emot att ta in en stol utifrån. :-)

/E
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant! Det borde finnas plats för åtminstone en balk på yttre delen av vingen, håller med om resonemanget. Extratankarna har ju nästan varit fabriksmonterade på alla Saabar från Lansen (utom SK 60), så det är logiskt att tro att de även skulle suttit här. Undrar om man skulle kunna använda Drakentankar?

Köper också ditt resonemang om stolen, det kanske får bli en 35-stol där. Det vita är en intressant tanke, men grönt är roligare - och enklare - att måla... :)

Funderar lite på var man ska hämta inspiration. A 36 (eller 1300-76 som projektet hette) bygger ju mycket på Draken, mer än man först kan tro. Samtidigt påbörjades ju utvecklingen av Viggen bara några år senare, vilket gör att flera av de lösningar som sedan användes på Viggen rimligen borde ha kunnat vara aktuella här. Funderar på om den möjligen skulle kunnat ha haft långa balkar som går ihop med gångjärnen till rodren, på samma sätt som Viggen kom att ha. Vingen borde ju rimligen vara närbesläktad med Viggenvingen.

Fast kan man fästa Drakentankar på något som påminner om en Viggenbalk (i modifierad form)? Eller blir det helt fel?
Björn Fransson
Kontakt:

Björn Eriksson skrev:Grattis Björn!

Du är nog mig veterligen den som först har vågat gett sig på på denna pjäs, intressant lösning med fläkthjulet och motorutblåset passade ju perfekt, märkligt med att Drakens 1:48 cockpit grejerna passar så bra, själv har jag köpt in Aries Draken cockpitar i 1:72 till mina A-36:or, har torrpassat en och det ser ut att funka bra även det.

Kommer att följa ditt bygge noggrant.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
I mitt avstannade scratchbygge använde jag också en 35-cockpit i 1/72. Men Broplans är bredare, så 48:an blev bättre (dock i avsmalnat skick). Sedan blir ju förstås reglage etc i fel skala, men det märks antagligen mindre när huven kommer på.

En sak jag funderar på är siktet. Hur sjutton gör man här? 36:an hade ju en balk mitt i synfältet. Alla idéer välkomnas. Kan man tänka sig en lösning liknande den i Delta Dart?

Bild

Bild
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Hej Björn!

Hur i pipsvängen har du fått till cockpitbilden med A 36:ns frontrutor?
Ser ju sjukt trovärdigt ut, visste inte heller att du hade kommit så långt på ditt scratchbygge ser ju väldigt bra ut, jag skulle precis till att börja med Aries Drakencockpit i 1:72 när Broplane bomben slog ned.

Balk mitt i synfältet, ärligt talat har jag inte riktigt koll på det där, har inte läst på/studerat det tillräckligt bra helt enkelt, kommer att kolla på detta när jag kommer hem från jobbet.
Senast redigerad av Björn Eriksson den 21 apr 2014, 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Kontakt:

Njae, cockpiten är från en Delta Dart (och inte ens min). Men det var det enda flygplan jag kom på som hade en balk i mitten. Det jag funderar på är om balken sitter där av en anledning och speglar något som finns på insidan. Dvs att tudelningen av rutan faktiskt följer med hela vägen in. Sikten från cockpit, varken framåt eller åt sidan, var ju inte högprioriterad på de flygplan som projekterades på femtiotalet.
Björn Eriksson

Inlägg av Björn Eriksson »

Förstod att det måste ha varit en Delta Dart cockpit 10 min efter att jag hade gjort inlägget på väg till omklädningsrummet, stirrade mig nog blind på instrumentpanelen som faktiskt har vissa (om en små) likheter med drakens instrumentering.

Var har du hittat referenserna på den balk du nämner?
Jag har tittat på det mycket sparsamma bild/ritning/skiss referensmaterial som jag har fått tag på till denna maskin men kan inte se den balken du beskriver på något av det materialet, antar att du har tillgång till Furda Drawings treplansritning i färg? på den finns ingen balk heller.
Hoppas att jag förstått dej rätt om denna balk?
Senast redigerad av Björn Eriksson den 21 apr 2014, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Kontakt:

Jag är nog lite otydlig (det är svårt när man som jag är kass på flygfacktermer). Jag syftar på den metalldel som delar av framrutan.

Normalt sett finns det ju antingen två sådana och en plan framruta mellan dem (t ex Lansen och Tunnan), medan det numera oftast inte finns någon alls (Draken, Viggen, Gripen mm). Men på A 36 (och Delta Dart) finns det bara en, frontrutan är delad på mitten, vilket innebär att föraren har avdelaren rakt i synfältet. Detta syns på Karlings ritning och på skissen nedan (huven sedd ovanifrån).

Bild

Det jag menar är att om man placerar siktet på normal plats hamnar det precis bakom denna, vilket ju knappast kan ha varit tanken. Det är därför jag är lite villrådig och sneglar på Delta Dart, det finns ju inte så många andra maskiner med samma huvtyp som A 36. Men som sagt, alla tips och idéer är välkomna!
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jag kan tänka mig att utseendet på huven beror på att man ville ha en aerodynamisk och hållfast lösning. Vid höga hastigheter utsätts ju frontrutan för stora påfrestningar, och därför är det ju "bekvämt" ur konstruktörshänseende att ha en balk där som kan klyva luften och ge vindrutan stadga. Varken Delta Dart eller A-36 var ju tänkta att vara dogfighters, och använda enkla kanonsikten där det var viktigt att kunna se målet. Delta Dart skulle ju använda sin radar för att låsa robotar på målet, därav den högt placerade radarskärmen mitt i pilotens synfält. A-36 skulle ju fungera på liknande sätt, men med skillnaden att det centrala instrumentet skulle vara mer inriktat på att guida flygföraren till rätt geografisk plats för bombfällning.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Rätt intressant att efterföljaren till F-4D Skyray , F-5D Skylancer fick delad framruta vid ungefär samma tid. Förmodligen av samma skäl som Delta Dart...

http://www.wingweb.co.uk/Images/50/Doug ... ancer_NASA
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart

Inlägg av Lennart »

Jag tror också att utseendet på huven berodde på att reducera luftmotstånd, dessutom så var inte bubbelhuvar så vanligt förekommande vid tiden/Lennart
Skriv svar