Jas 39 Gripen 1/48 nu klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart

Re: Jas 39 Gripen 1/48

Inlägg av Lennart »

Hur går det med din fina Jas Henke,jag väntar på mera bilder av bygget :D Lennart
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Det går riktigt bra. Mycket fotoets bara som krånglar lite, men det kommer nog upp lite bilder inför måleriet snart! :-)

Ang måleriet mina herrar, så sitter jag och funderar på 2 olika alternativ.
antingen Emils ökenkammo "what if" eller den stereotypiska grå/grå jasen.

Starkt sugen på ökensplinter, men jag skulle gärna ha lite kött på benen vad som gäller undersidan. Vad ska den ha för färg där? och gärna lite info om vilka färger den ska innehålla i kammot.
Finns det perhaps någon utländsk kärra med liknande färger som man kan ta färgnuffror av?

lånar Emils bild från Sff, dettä r det ökenkammot jag menar.

Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Spännande Henke, det enda jag vet är Light ghost gray,och medium gray.Men det gäller ju den konventionella målningen.Borde väl gå att mixa till något som liknar Emils bild. Förutom det grå i den,så ser det ut som IAF:S färger med ett stänk homeopatisk förtunning .Men det är snyggt/Lennart
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅååååååååååååååååååååååååå va snyggt!!!!!

en tonad övergång till ljusgrå alternativt ljusgrått splinter????

eller så byter du ut fält mot grå/ljusgrå ju längre ner på kärran du kommer...

eller så kör du wraparound!!!!

eller...

ehhh.... jag blev nog lite upphetsad där.... :)
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Säg hej till Emil Lindbergs Ökenkamoflage! Eller iaf min tolkning av den, får hoppas att Emil inte tar illa upp, Jag vill ju inte förstöra konceptet :-)
Jag tyckte enligt bild att grundsandfärgen var något för rosa för min smak. jag tog istället Sandyellow med 5-10% wood brown. Den är jag iaf nöjd med. Imorgon fortsätter jag med splintermålning!! :-)

Bild

Bild

Sen förövrigt så tog "dekalen" väck som Italeri ristat in i modellen!!..
Bild
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

GILLA!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hmm...Hehe det blev riktigt nice när jag "avmaskade" Gripen..

Nåväl...En kul detalj jag nu märker att low-vismärkerna inte helt passar detta kammoflage tror jag..kanske kanske..vi får väl se helt enkelt. Men annars så kör jag med de blå kronmärkena?

Preshades!!...
Bild

Här skilljer det sig lite..Jag kör med Mirage 2000 desert grå. Vilken jag tycker är ganska schysst mot sandfärgen.
Bild
Röd brun..hoho
Bild

kokplatte grå...
Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Kommando Lybia :-)

Hur får man tiden att räcka till? Hur som helst min What-iffare börjar ta form. Det blev Low-visss kronmärken. Det är lite pyloner och landställ kvar..sen den slutgiltiga vädringen..

Bild

Bild

ahh det blir öppen huvjävel på den här!..den passar ju inte alls på modellen, känns nästan som om den är gjord i efterhand av nån galen italienare...Blir lite oggig av sånt.. :-)
Bild
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Bild
Lennart

Inlägg av Lennart »

Den blev riktigt fin Henke, tycker du lyckats kanon bra med camot . Kul ide det hela/Lennart
Skriv svar