Rommels stabsfordon!
-
Rommels stabsfordon!
Vet att Rommel lade beslag på ett brittiskt stabsfordon i öken och kallade den "Moritz", vet ej märket dock!
Men jag undrar om den finns som modell i skala 1/35?
Någon kunnig i "byggar-land!
Men jag undrar om den finns som modell i skala 1/35?
Någon kunnig i "byggar-land!
Re: Rommels stabsfordon!
Tyskarna i Nordafrika erövrade ett par stycken (tror det var tre) AEC, Armoured Command Vehicle "Dorchester".
I tysk tjänst benämdes dessa fordon (åtmonstonde inofficiellt) "Mammoth".
Rommel använde två st i sin stab (tror jag det var iaf) dessa döptes till Max o Moritz.
Dessa fordon är rikligt fotograferade o dokumenterade, när målningen o märkiningen ändrades mm. I början gick dom i brittisk Cauntercammo med brittisk märkning plus tysk dylik.
Modellmässigt så har vi en fin resinmodell med inredning från ökända Cromwell Models, jag är den lyckliga ägaren till en sådan som jag också byggt o visat upp i Stockholm, Malmö o Göteborg, den kommer att finnas med nästa helg i GBG i min SIG "8th Army in the Desert, a Tribute to John Sandars".
Tyvärr går det inte att ha med Cromwell Models att göra så jag rekomenderar inte en beställning från dom.
Det finns ytterliggare en modell i resin, en massiv modell från Brasilianska "Panzer Resin Models" men denna är inte bara massiv, felaktiga vinklar o mått gör att den ser konstig ut.
SKP släppte en injektionsgjuten modell i våras men dels saknar den all inredning, dels ser den helt galen ut, något i vinklar o mått samt hjulens storlek är väldigt fel, kan alltså inte rekomenderas trots det attraktiva priset.
AFV-Club har utlovat en injektionsgjutenmodell med inredning och dom teckningar vi sett ser bra ut, problemet är bara att den skulle ha getts ut i Juni och vi har fortf bara sett teckningar...
Det finns ytterliggare en tillverkare som jobbar på en dylik modell i injektionsgjuten plast men den ligger ett bra tag framåt i tiden och det är möjligt att den inte blir av om AFV-Clubs kommer och om den mottages väl, detta sista är dock bara lite tankar från mej, inget denna tillverkare har sagt eller skrivit.
Det finns alltså goda möjligheter att bygga en Dorchester AKA Mammoth men hade jag varit som du hade jag avvaktat tills dess AFV-Club eller "en annan" tillverkare släpper en.
Hth
Öken-Erik
CU@C4
http://www.c4-open.se
I tysk tjänst benämdes dessa fordon (åtmonstonde inofficiellt) "Mammoth".
Rommel använde två st i sin stab (tror jag det var iaf) dessa döptes till Max o Moritz.
Dessa fordon är rikligt fotograferade o dokumenterade, när målningen o märkiningen ändrades mm. I början gick dom i brittisk Cauntercammo med brittisk märkning plus tysk dylik.
Modellmässigt så har vi en fin resinmodell med inredning från ökända Cromwell Models, jag är den lyckliga ägaren till en sådan som jag också byggt o visat upp i Stockholm, Malmö o Göteborg, den kommer att finnas med nästa helg i GBG i min SIG "8th Army in the Desert, a Tribute to John Sandars".
Tyvärr går det inte att ha med Cromwell Models att göra så jag rekomenderar inte en beställning från dom.
Det finns ytterliggare en modell i resin, en massiv modell från Brasilianska "Panzer Resin Models" men denna är inte bara massiv, felaktiga vinklar o mått gör att den ser konstig ut.
SKP släppte en injektionsgjuten modell i våras men dels saknar den all inredning, dels ser den helt galen ut, något i vinklar o mått samt hjulens storlek är väldigt fel, kan alltså inte rekomenderas trots det attraktiva priset.
AFV-Club har utlovat en injektionsgjutenmodell med inredning och dom teckningar vi sett ser bra ut, problemet är bara att den skulle ha getts ut i Juni och vi har fortf bara sett teckningar...

Det finns ytterliggare en tillverkare som jobbar på en dylik modell i injektionsgjuten plast men den ligger ett bra tag framåt i tiden och det är möjligt att den inte blir av om AFV-Clubs kommer och om den mottages väl, detta sista är dock bara lite tankar från mej, inget denna tillverkare har sagt eller skrivit.
Det finns alltså goda möjligheter att bygga en Dorchester AKA Mammoth men hade jag varit som du hade jag avvaktat tills dess AFV-Club eller "en annan" tillverkare släpper en.
Hth
Öken-Erik
CU@C4
http://www.c4-open.se
Senast redigerad av Öken-Erik den 11 sep 2012, 23:52, redigerad totalt 1 gånger.
*skratt*
Max und Moriz var i Tyskland två ökända busungar som hittade på ett och annat rackartyg innan de hamnade i kvarnen och blev uppätna av ankor. Har en hel bok av författaren liggande någonstans...
/Andre B.
Max und Moriz var i Tyskland två ökända busungar som hittade på ett och annat rackartyg innan de hamnade i kvarnen och blev uppätna av ankor. Har en hel bok av författaren liggande någonstans...
/Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stämmer det, namnen tyskarna gav dom kommer från denna berättelse.
Öken-Erik
CU@C4
Öken-Erik
CU@C4
http://www.perthmilitarymodelling.com/n ... s/dml.html
Skrolla ner lite. Finns i bakgrunden på omslaget till Dragons "Rommel and His Staff, North Africa 1942". Övriga bakgrundfordon har väl Dragon redan givit ut så vi kan väl hoppas.
/Anders
Skrolla ner lite. Finns i bakgrunden på omslaget till Dragons "Rommel and His Staff, North Africa 1942". Övriga bakgrundfordon har väl Dragon redan givit ut så vi kan väl hoppas.
/Anders
-
Tack för infon, då får man vänta på AFV eller annan en stund!
Så mycket kan jag säga att "den andra" tillverkaren inte är Dragon.
Därmed inte sagt att Dragon inte kommer med en Dorchester men om alla fordon som finns i bakgrunden på Dragons lådor hade getts ut så hade jag varit en mycket glad man.
Detta med bakgrundsfordonen är en myt som verkar svår at ta död på.
Öken-Erik
CU@C4
www.c4-open.se
Därmed inte sagt att Dragon inte kommer med en Dorchester men om alla fordon som finns i bakgrunden på Dragons lådor hade getts ut så hade jag varit en mycket glad man.
Detta med bakgrundsfordonen är en myt som verkar svår at ta död på.
Öken-Erik
CU@C4
www.c4-open.se
-
- Namn: Jens Lindell
Som i sin tur gav inspiration till världens näst äldsta (och äldsta existerande) serie, Knoll och Tott,Andre B. skrev:*skratt*
/Andre B.
som i sin tur var en direkt föregångare till Pigge och Gnidde. Allt detta har ju givetvis inte ett
smack med Rommels fordon att göra!

Jens
Daedalus Models
Minns att jag som lite brukade läsa dessa serier som min far hade fått som liten, han är född 1927. Det var någon sorts Julhäften, typ Jultidning med en massa strippar i.
Öken-Erik
Öken-Erik
Jag hade en MAD-bok där de gjorde en karikatyr av Max und Moritz.. Hans und Freetz. Hur man nu kan göra en karikatyr på en karikatyr.. men den var rätt så "vuxen" har jag för mig.. Vetefan var den boken tog vägen, den var på engelska och hade en massa coola strippar med tydlig 50-tals tema.. som om den tappre testpiloten med kanske inte helt rätt virke och en rolig stripp om hur en klassisk krigsfilm är uppbyggd. Tro den blev stulen i skolan