Mest önskade Svenska modell?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Re: Mest önskade Svenska modell?

Inlägg av Johan Elvin »

Oj, det finns så mycket, behövde inte vara top 3 va?

Flyg, Allt i 1/48
1. J 21A / J 21R
2. B 17
3. B/T 18
4. B 5
5. B 3 delad med B 16

Och som bubblare Sk 14, J 28, J 33, S 31, Hkp 10, Hkp 3, Hkp 5, Hkp 14, Hkp 15

Sen vore det trevligt med korrekta J 29, JAS 39, faktum är att en korrekt 29'a nog är högst upp på listan.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Halvar

Inlägg av Halvar »

Här är mina drömmar.

B18b och T18b i skala 1/48
J21a och J21R skala 1/48
AJ37 Viggen i skala 1/32
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

J 22
J 33 Venom
J 28A och B Vampire
B3LA / SK 38/A 38
JAS 39A/B/C/D Gripen
SK 61 Bulldog
RB 68 Bloodhound
Alla i skala 1/72 och 1/48
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Mycket trevlig tråd! :-)

Listan kan bli hur lång som helst, men här kommer några önskningar i 1/35, gärna i plast...

XA-180
XA-203
KP-bil
Strv m/42
Strv m/41 SI och SII (borde ju inte vara svårt frör Tristar eller Dragon att göra dessa två, de har ju gjort 90% av jobbet redan).

Givetvis kompletta med interiörer, på samma spår som Trumpeter är inne på med många av sina modeller idag.

Med flera....
Strv74
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Klargöringstropp med fordon och figurer till AJ-37, 1:72 eller 1:48.

Håkan F
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Klargöringstropp! Naturligtvis vill vi ha det komplett med DallasJeep i skala 1/72. Det glömde jag innan. Helst också lite start- och bogserfordon.
För att inte nämna BM och Volvo traktorer i 1/72.....

Johan i Hok
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

J21R i 1/48 så kan jag snart få min samling med obyggda svenskutvecklade jetjaktplan komplett :-) (JA37 är ju på gång från Tarangus, och deras J32 lär jag väl lägga mina fingrar på så snart jag kan)..

Sen vore det ju trevligt med en Strf 9040C med allt som behövs för att bygga en afghanistan-vagn inklusive figurer, plus en Galten och Patgb 203A också..
Bild

Sen skulle inte jag heller säga nej till en strv m/41 och m/42, eller en Strv m/40K..

En Bkan 1 skulle sitta fint, och en Fh77 med en tgb40 (art-varianten) skulle vara trevligt det med..

Allt markbaserat i 1/35 då..

Annars skulle jag gärna se en Gripen i 1/48 från Tamiya. Hasegawa eller HobbyBoss (i det senare fallet får man väl stå ut med felaktiga panellinjer och andra småmissar). Bara det blir lite mer lättbyggt och bättre detaljerat OOTB än Italeris.

/E
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Apropå klargöringsutrustning för Viggen, om man vill bygga en Viggen i en klargöringsficka, likt det diorama som för strax över 30 år sedan fick mig att tjata till mig en viggenmodell på en flyguppvisning på SAAB, vad behöver man då, och finns det några bra referenser, bilder, ritningar etc?

Om vi samlar ihop referensmaterial kanske Lennart eller någon annan duktig plastkapare kan göra masters till Maestro.. om inte annat kan vi halvduktiga plasttäljare i alla fall fixa åt oss själva.
Antingen skapar vi en tråd här på forumet, eller så kan jag åta mig att lägga upp en sida på Plasticwarfare. Jag har dock inte mycket i referensväg att komma med!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Klargöringsprylar i 1/48 skulle vara riktigt roligt att göra, finns bra referenser för att bygga master så tar jag gärna på mig jobbet :D Figgar däremot det får någon annan knåda.Så skapa du en tråd Erik MVH/ Lennart
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Lennart skrev:Klargöringsprylar i 1/48 skulle vara riktigt roligt att göra, finns bra referenser för att bygga master så tar jag gärna på mig jobbet :D Figgar däremot det får någon annan knåda.Så skapa du en tråd Erik MVH/ Lennart
Jag har samlat på mig en hel del om detta.
Kruxet är att "klargöringsprylar" funnits under lika lång tid som resp. flygplanstyp eller flygbasssystem. Således har komponenterna i klargöringstropparna/-grupperna varierat över tiden, även under/inom Bas 90-tiden. Exempelvis har det funnits ett antal olika beredskapsaggregat (BRAGG). Sannolikt kunde de traktorer (ja, traktorer) som användes av klargöringstropp i Bas 90/Basbat 85 vara av nästan vilken typ som helst. Även personalens personliga utrustning och klädsel har varierat.
Dessutom varierade klargöringstropparnas/-gruppernas sammanstättning beroende på vilken flygplanstyp och flygslag de skulle hantera. Exempelvis hade ju klargöringstropp för spaning en (eller två?) mörkerrumsbussar.
Så för att det här ska bli rätt och riktigt får man nog välja ett väldigt snävt tidspann att efterlikna samt vilken flygplanstyp och flygslag "klargöringsprylarna" ska vara kopplade till.

Jag har dock inte tid att pyssla med detta på ett bra tag då jag redan har ett antal projekt att stå i.

/Emil
Skriv svar