Sista utrop för ABA Ju52 till Göteborg.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: Ju52. Aldrig får man vara glad

Inlägg av Björn B »

Det är första gången jag försöker mig på detta i så stort format. Jag har använt metoden tidigare med mycket mindre delar. Det gäller att plasten är tillräckligt mjuk så att den går att böja utan en massa mikroskopiska sprickor. Får man småsprickor så kommer plasten att gå av där när man sedan limmar med etylacetat.
Björn B
Kontakt:

Re: Ju52. Dags att stänga till

Inlägg av Björn B »

Det börjar bli dags att lägga på taket.
En väldigt fin byggsats men hur fraktar man en sån till en utställning. Den är ju stor.
Jag fick en ide om att fästa vingarna med små neodym-magneter. Två små magneter borde räcka. En magnet med 10mm diameter har 900g fästkraft.
Att få dit dom i efterhand är nästan för svårt men det som dödade projektet var att landningsstället har fästpunkter både i kroppen och vingarna.
Jag gjorde ett test med en magnet. Vingen sitter kvar men två fästpunkter hade nog gett en mer stabil konstruktion.
Senast redigerad av Björn B den 16 apr 2019, 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Never to be seen again.... vid såna här tillfällen som man skulle vilja ha ljus i modellen
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ännu en gång:
Hatten av för Björn Bäcklund!
Uffe
Björn B
Kontakt:

Re: Ju52. Det är för stort att hålla på med.

Inlägg av Björn B »

Den får ju knappt plats i sprutboxen.

Bild

Inte blir det bättre av att det går dåligt att måla. Får se om den är klar till fredag.
Senast redigerad av Björn B den 16 apr 2019, 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

dålig mlningskarma? det går över! färg-gudarna uppskattar barnoffer vid midnatt. =)

det ser ju väldigt bra ut så här! och stort och coolt!

=)

/L
AndersN

Inlägg av AndersN »

Dags att uppgradera sprutboxen då, nu när du äntligen kravlat upp ur 72-träsket ;)

Tog just en titt...den ÄR stor....lika stor som Ju 88an i 1/32 faktiskt...wow..
Björn B
Kontakt:

Re: Sista utrop för ABA Ju52 till Göteborg.

Inlägg av Björn B »

Volvon var prioriterat bygge. Den var tvungen att bli klar till Göteborg. Skulle något annat bli klart var det en bonus. Chassie och inredning gick ganska bra att få klart. Karossen var värre. En vit grundfärg lades på men sedan tog det stopp. Karossen låg nog minst tre veckor utan att jag hade lust att måla den. Inspiration att bygga saknades. När plötsligt en del nya uppgifter dök upp som underlättade ett svenskt Ju52 bygge rann inspirationen till igen. Det var inga problem att bygga ens ett 1/48 plan som jag alltid haft aversioner mot. Bygglädjen gjorde att volvon till slut målades och den nyfunna inspirationen kläckte vinterskruden på bilen.

Så här är några bilder på Junkern.

Bild
Bild
Jag har inte ens plats för den på fotobordet. Dags att gå tillbaks till min 1/72 skala

Bild
Bild
Nu är det bara att försöka packa inför Göteborgsresan. Hur ska jag kunna få med den här i bilen. Risken är väl att packmästaren lämnar den på trottoaren.

Bild
Senast redigerad av Björn B den 16 apr 2019, 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Bild
Björn G

Inlägg av Björn G »

Här har man inte varit inne på forumet på flera månader och så ser man detta. Vilket mästerverk!
Skriv svar