
Nordic Air Meet 2012
Re: Nordic Air Meet 2012
Förr såg man alltid Griparna med EN fälltank endast, men nu verkar det vara regel snarare än undantag att man har två!
Bombmaskinen är värst, med tre.
Jag antar att man inte kan ta fler, dvs att det bara är de inre vingbalkarna som är försedda med bränsleanslutning?
/E
Bombmaskinen är värst, med tre.
Jag antar att man inte kan ta fler, dvs att det bara är de inre vingbalkarna som är försedda med bränsleanslutning?
/E
Re: Nordic Air Meet 2012
Jag reflekterade över det 2009 när övningen Loyal Arrow var, och efter det har jag nästan aldrig sett någon med endast en tank. Fanns det inte något från början också som kallades fälltank stor,och fälltank liten?Lennart
Re: Nordic Air Meet 2012
Underbar bild från VIdselbasen, klicka på Tornado planet en bit ner/Lennart
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuell ... you-train/
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuell ... you-train/
Re: Nordic Air Meet 2012
Fälltank stor och fälltank liten fanns nog bara vid utprovningen, har jag för mig. På de tidiga kärrorna vill jag minnas att det var framdraget bränsleanslutning även till balk 2, men att den aldrig använts. Kan vara så att det var påtänkt att göras, men aldrig blev av också, där är jag lite osäker. Våran guru på 39, Emil, vet nog bättre. Det är ett tag sen jag jobbade med kärran, så jag minns inte riktigt.
Däremot är det så nu som Erik säger, det är bara inre vingbalkarna (balk 3) samt centrumbalken (balk 5) som kan ta fälltankar.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Däremot är det så nu som Erik säger, det är bara inre vingbalkarna (balk 3) samt centrumbalken (balk 5) som kan ta fälltankar.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Re: Nordic Air Meet 2012
Gillar du Tornado, Lennart?
RIAT 2012




RIAT 2011





RIAT 2012




RIAT 2011





Re: Nordic Air Meet 2012
Oh, Mamma Mia,jag får ståpäls.Vilka underbara bilder Erik. F-15 ,Tornado och F-16 är mina absoluta favoriter. Jättetack Erik
Lennart

-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53
Re: Nordic Air Meet 2012
Av vad jag har fått fram (klurat på detta med Fälltank Liten ett tag) köpte FMV aldrig konceptet med Fälltank Liten, FTL. Dock var tidiga JAS 39A (vet ej var skarven gick) försedda med bränsle- och luftanslutningar för FTL i balk 2. FTL nyttjades, vad jag vet, endast på SAAB:s provflygplan.Niklas skrev:Fälltank stor och fälltank liten fanns nog bara vid utprovningen, har jag för mig. På de tidiga kärrorna vill jag minnas att det var framdraget bränsleanslutning även till balk 2, men att den aldrig använts. Kan vara så att det var påtänkt att göras, men aldrig blev av också, där är jag lite osäker. Våran guru på 39, Emil, vet nog bättre. Det är ett tag sen jag jobbade med kärran, så jag minns inte riktigt.
Däremot är det så nu som Erik säger, det är bara inre vingbalkarna (balk 3) samt centrumbalken (balk 5) som kan ta fälltankar.
FTL var ju f.d fälltankar till fpl 35. Den större modellen fälltankar som nyttjades på de danska 35:orna köptes av FMV, blev Fälltank Stor, FTS och används än idag på JAS 39A/B/C/D.
Det är korrekt att FTS endast kan hängas i balk 3V, 3H och 5. På JAS 39E/F tillkommer två nya balkar under kroppen, balk 5V och 5H, och jag har för mig att båda ska kunna ta fälltankar. Maximalt kan denna version alltså bära fyra fälltankar.
Vid daglig, vanlig flygtjänst är det vanligt med endast en FTS per flygplan. Men 2-3 förekommer också, beroende på övning, avstånd, övrig last, m.m.
/Emil