MASH 4077

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
AndersR

Re: MASH 4077

Inlägg av AndersR »

Andre B. skrev:Antar att nämnda lastbil fanns när serien spelades in. Men den känns lite för modern för Korea. Eller har jag fel?

Jag gillade figurerna skarpt annars. Men det känns som skalan är lite för stor för ett dioramabygge med hela MASH. Alla lämpliga fordon finns väl att få tag i 1/72 idag? Man vill ju gärna ha med både helikoptrar, sjuktält, mässtält och duschar... *s*

Skulle det vara ett kul temabygge på något eller flera möten? Ett MASH SIG?

Mvh. Andre´B.
Givetvis då animerat med sekvenser från filmen (tänker då bl.a. på duschen :oops: ).

Den ultimata referensen för dioramabygget ej att förglömma:

Bild

http://www.ginza.se/product/MASH--S-aum ... en/321209/

/Anders
TuveB

Re: MASH 4077

Inlägg av TuveB »

Som någon nämnt så är det M34 (med singelhjul bak, fast det är inte riktiga supersingelhjul). Det bästa är att modifiera 4 st framhjul från AFV-clubs M35 till boggin och använda däcken från AFV-Clubs Long Tom / 8" som har rätt dimension. Är den utan winch ska fronten se ut som på Revell/Monograms modell, jämför med AFVs M35 så ser ni, det är inte svårt att ändra. Dock är det så att M34 endast fanns i ett fåtal i Korea, några till något hundratal st, och någon källa anger att de kom dit först ca 1955-56. Mer vanlig var som Öken-Erik den gamla trotjänaren GMC CCKW och två lastbilar som jag ännu inte sett i modell från någon tillverkare i någon skala: M135 och M211 serierna.

Vad gäller helikopter är MRC rätt variant vad gäller tidsepok men Revells är den variant som var med i serien och filmen.

När vi kommer till Jeepar är det en blandning av MB, samt militära varianter av CJ2A, CJ3A och CJ3B.
Skriv svar