Metallic plated edition!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Henrik R

Metallic plated edition!

Inlägg av Henrik R »

Alltså är det någon som vet om det går att måla en Metallic Plated Edition? JAg har ingen lust att göra modellen metallren även om det lockar.
Har länge velat göra en skyray nämligen, och fick tag på denna. Dock fattade jag inte vad metallic edition var just då, men nu jag antar att den ska byggas som den är utan att måla den?.

Någon som är mer instatt i det här med Metallic Plated Edition?

Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Metallic plated edition!

Inlägg av magnusf »

Sammanfattas med ett ord: jobbigt. Det är ju inte så att metallbeläggningen gör att skarvarna försvinner av sig själv :-) !

Jag tror inte det går att få ihop en sådan modell till något som är snyggt metallrent. Å andra sidan så ska man försöka så är väl den här inget dumt val eftersom den antagligen har en rent magiskt bra passform! Skrapa bort beläggningen från limytorna förresten.

Hälsningar

Magnus
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Jag har för mig att man kan luta av kromet med lämplig kemikalie. Bilfolket brukar nog göra det på bilmodeller, har jag för mig.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Låt den ligga i Kaustik Soda några timmar så försvinner det. Ibland kan längre tid behövas.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack killar! Men Kaustiksodan, finns det några recept eller ska man bara blanda i? Vill ju inte förstöra plasten ,men den kanske inte alls reagerar på kaustik?
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Kör på de proportioner som står på burken. Jag har bara höftat och hällt på mer om jag tycker det behövs eller går för långsamt.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robert A

Inlägg av Robert A »

Bara köra mr.muscle ungnsrengörare i en plastpåse med delarna i. Vänta ett par timmar och sedan skölj/skrubba med vatten.
Så gör jag med bildelarna som är kromade i alla fall..
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Shit! Ugnrengörning gjorde susen på några minuter! putsväck med metallfärgen! :-)
Tack för alla tips, hann inte prova kaustik dock. Men mr. muscle gjorde rent "huset"..

Jag har varit lite off denna vecka pga andra events så bygget har inte prioriterats. Det var några år sen sist modellerna hamnat på prio 2. Så nu får vi hoppas byggena tar upp all min tid igen. :-)
TuveB

Inlägg av TuveB »

Ungsrent innehåller Natriumhydroxid = Natronlut = Lut, Kaustiksoda är ett annat namn för lut (handelsnamn?) och är oftast flingor som blandas i vatten.
Skriv svar