Scratcha Tyska Soldater 1/35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pyret

Scratcha Tyska Soldater 1/35

Inlägg av Pyret »

Hej!

Påbörjat ett större diorama och till alla dioramor har men en speciell bild av hur figurer, materiel och andra beståndsdelar skall se ut och upplevas. Och kan man då inte hitta det man söker får man scratcha vilket jag antar de flesta tycker är en intressant dela av moddelbyggandet!

Måste göra 4 tyska soldater med speciella poser. Det är bl.a en kulspruteskytte och hans kamrat som är i "farten"

Både syns på nedan bild.

Bild

BIld på kamraten i farten när han börjar närma sig finlir och utrustningstilldelning, huvudet är från Hornet och händerna och 44:an är från Dragons figurkits:

Bild

Hoppas kunna uppdatera med bilder på kulspruteskytten inom kort och kunna påbörja kopparskelett till de två andra figurerna (en skall hoppa ner från en lastbrygga och den andra skall skjuta med MP´n från höften i all hast.
Pyret

Re: Scratcha Tyska Soldater 1/35

Inlägg av Pyret »

Ksp-skytten börjar ta form....dags att slänga på lite gear när figuren är finslipad...

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Pyret

Inlägg av Pyret »

Känner mig som mannen som sa till tjuren Ferdinand -"Stånga mig"....
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hehe, det skall inte behöva stångas, men lite feedback kan du få. :-)

Först så är det bara att gratulera ditt mod, scratcha figurer måste vara det svåraste man kan ge sig in på (tycker jag i allafall, som har svårt att få till nå't bra ens med kommerciella figurer).

Nu är jag ingen expert, men här är mina tankar:

För det första: Försök gärna ta lite bättre och ljusare bilder.

För det andra, båda figurerna ser helt ok ut, men ett par saker som sticker ut:

1. Högra armbågen på figuren som går med 44:an ser ut att ligge lite långt ut på armen. Från den vilkeln ser även armen lite för lång ut.
2. Ksp-skytten kanske skulle Vara mer nedböjd över ksp:n? Dvs så ksp är i höd med huvudet, inte strax under axelhöjd.

Kör hårt! Tycker det är jättekul att se folk som vågar sig på sådana här saker, hoppas nu att min kritik inte var för hård.

Förövrigt tycker jag att du har hittatå
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Pyret

Inlägg av Pyret »

Toppen och Tack, Sven :D

Äntligen lite feedback och kritik. När man själv sitter med själva "scratchet" blir man väldigt lätt hemmablind och förlitar sig ibland för mycket på mm-mått kontra hur det egentligen ser ut!

Min uppfattning är precis som din gällande löparen och hans "avtryckar-arm" att överarmen ser för lång ut. Får se hur man bäst korrigerar detta.

Ksp-skytten är dock medvetet lite "upptittande" från sprutan och avger inte eld utan är i mitt av sin observation av ryssarna när de väller i i fabriken. Frågan är hur man bäst får den effekten utan att det ser ut som du skriver, att han skjuter men med sikteslinjen för lång från ögat så att säga.

Tack som sagt, för kritik. Jag har fler figs att göra så keep em comin ;)

PS. Jag tänker fortfarande på dig och har smärtsamt dåligt samvete efter att inte returnerat din vänlighet gällande ett M4 Sherman- torn du skickade för länge sedan till mig. DS.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Kul att kritiken kunde vara till hjälp.. :-)

Ok, då förstår jag tanken med ksp-skytten. Det är nog risk att andra missförstår också, men jag kan inte riktigt komma på något som skulle få honom att se ut som om han är upptittande. Kanske någon annan har en ide.

Ja, för tusan, keep em coming. Kul att se detta som sagt.

Äsch, ingen fara med tornet, kul att kunna hjälpa till. Hoppas det kom till nytta :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
linusorn

Inlägg av linusorn »

Kanske luta huvudet på ksp-skytten lite bakåt och uppåt, alt göra halsen lite längre så att det ser ut som att han tittar ut över vapnet.
Pyret

Inlägg av Pyret »

Linus....you are on to something...tack för tipset! :)
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Tycker det är grymt skoj att se folk som ger sig på att scratcha soldater som du gör, creed till dig för det!

Det jag tänkte tillägga gällande position när man skjuter ksp stående är att se till så att kroppen ser utsatt stödja kolven à gärna höger ben bak som an ofta har i en skytte position. Sen så tänkte ag lite som någon annan skrev hur huvudet bör bara, när man skjuter ksp så är blicken på pippan. Man skjuter en skur sen höjer man blicken och kollar träffbild och skjuter igen.

Men det viktigaste är tycker jag att det ser ut som att axel och kroppen ligger bakom kspen och jobbar, för så är det i verkligheten.

Jag kanske inte har all kunskap, en några år med erfarenhet som yrkesmilitär där ksp var en av de saker jag utbildade rekryter i.

Titta på bilder där ksp skyttar står i en stående position så får du en bra bild hur det bör se ut, ju en sistasak vänster handen är sållen där patronbandet är, vänster handen bör liga bak på kolven för att få bästa stöd och position.

Åter igen ser fram ett slutresultatet och all creed till dig.

/Glenn
Glennaia

Inlägg av Glennaia »

Här fins en bra bild på en ksp skytt med hur man håller vänsterhanden och hur blicken och huvudet är riktad.

http://hundratrebergstrom.blogg.se/2009 ... ospek.html
Skriv svar