På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
När jag såg den live close up på F16 i Uppsala när det begav sig, var den definitivt mer matt över hela kärran är blank vad jag kommer ihåg,(absolut inte högblank) men då hade den varit i tjänst ett tag i detta färgschema troligvis. Nymålad kanske den var mer blank ?
Jag skulle nog göra den halvblank, med en lite lätt stänk mattlack som sista touch.
Håller med Stefan, den är definitivt inte blank, snarare helmatt. Se bilden nedan och jämför med radomen som av solreflexen att döma är betydligt blankare än kroppen - och den är långtifrån högblank i verkligheten. Notera att solreflexen faktiskt försvinner helt på nosen, under huven. Så nog är den mattlackad, alltid.
Jag skulle nog vända på Stefans tips och göra den helmatt - kanske med någon droppe halvblank om du använder en extremt matt lack. Man ska ju också räkna in skalaeffekten som gör att en halvmatt kärra upplevs som mer korrekt med en mattare nyans på en modell.
Jag tänker bygga Hasegawas version i 1/72 med användandet av aires cockpit och IPMS Österrikes konverteringssats för Mk II. Jag vet inte mycket om skalaeffekter om jag ska vara riktigt ärlig.
Skalaeffekter är inte så krångligt. En kort förklaring är att vad gäller färger, behöver en kulör vara något ljusare på en modell för att den ska upplevas ha samma nyans som originalet.
Dvs, om du skulle måla en modell med exakt samma färg som förebilden, skulle modellen trots det upplevas vara målad med en mörkare färg. (Jämför när man försöker välja kulör i färgaffären. Har man bara de små färgkartorna att utgå från, är det nästan hopplöst att få en uppfattning om hur en hel vägg ser ut i samma färg).
Vad gäller lack, upplevs en blank lack ännu blankare på en modell. Dvs, om förebilden är halvblank kan halvblankt funka i t ex 1/32, medan den bör vara något mattare i 1/48 och kanske helt matt i 1/72.
Viktigt här är att studera helhetsintrycket på förebilden. Om man bara utgår från kulör och blankhetsgrad på närbilder riskerar man att hamna en aning snett.
Om man applicerar detta på just denna 35:a, innebär det alltså att om du skulle bygga den i 1/48, skulle ytan kunna vara något blankare än i 1/72. Så summan av kardemumman blir att jag skulle tro att matt lack är bäst på din modell, trots att förebilden egentligen kan vara något blankare.
Håller med, jag har alltid trott att den var högblank. Märkligt! Å andra sidan brukar jag inte måla specialmålade kärror, det kanske är mattare än man tror? Men inte så här matta, va?