Cyanakrylat/Superlim och allergi.
-
Cyanakrylat/Superlim och allergi.
Som vi alla vet är limmet allergiframkallande.
Vi hade besök på jobbet av en representant från Loctite där han gjorde gällande att om man hade en fuktigt trasa bredvid sig på arbetsbänken så skulle de allergiframkallande artiklarna söka sig dit.
Har inte fått det här bekräftat av Mythbusters eller empiri men tänkte att det kanske kunde vara värt att dela med sig?
Vi hade besök på jobbet av en representant från Loctite där han gjorde gällande att om man hade en fuktigt trasa bredvid sig på arbetsbänken så skulle de allergiframkallande artiklarna söka sig dit.
Har inte fått det här bekräftat av Mythbusters eller empiri men tänkte att det kanske kunde vara värt att dela med sig?
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Re: Cyanakrylat/Superlim och allergi.
Då kanske det stämmer med uppgiften jag fått att när man hackar lök ska man ha ett blött hushållspapper bredvid för att slippa tårar i ögonen.
Jag glömmer alltid det och får lida.
Jag glömmer alltid det och får lida.
Nja, att jobba vid ett punktutsug och förvara det som limmats i ett dragskåp/förråd/garage etc till dess att limmet stelnat/slutat emittera är nog det enda rätta.
Superlim är lurigt, om man blir allergisk är det ofta inte bara mot superlim utan även andra kemikalier och det medför en mycket begränsad tillvaro. Man måste alltid komma ihåg urvalet när ser på utfall, de som drabbas tvingas ofta sluta bygga modeller, dvs de syns inte.
Jag har pratat med flera kirurger och läkare som valt att inte använda superlim och i samma diskussion varit mycket tveksamma till att tjejer låter limma fast ögonfransar som sitter intill slemhinnor är mycket mer känsliga än huden.
Revell’s piplim och Vallejo är mina go to faktiskt, att måla med 2K utan professionell utrustning är big no no, i närhet av familj och barn närmast ett brott mot FNs barnkonvention.
Superlim är lurigt, om man blir allergisk är det ofta inte bara mot superlim utan även andra kemikalier och det medför en mycket begränsad tillvaro. Man måste alltid komma ihåg urvalet när ser på utfall, de som drabbas tvingas ofta sluta bygga modeller, dvs de syns inte.
Jag har pratat med flera kirurger och läkare som valt att inte använda superlim och i samma diskussion varit mycket tveksamma till att tjejer låter limma fast ögonfransar som sitter intill slemhinnor är mycket mer känsliga än huden.
Revell’s piplim och Vallejo är mina go to faktiskt, att måla med 2K utan professionell utrustning är big no no, i närhet av familj och barn närmast ett brott mot FNs barnkonvention.
-
- Namn: Lennart Alvhult
Jag har provat det där med en fuktig trasa Janne, och ja, det är en ren myt. Ögon och näsa drabbas likafullt av ångorna av limmet. Det bästa jag har kommit fram till, är att ha ett fönster eller värdingslucka öppen, då får i alla fall jag mindre besvär av Cyanolimmet. Däremot så tycker jag personligen att limmet blivit sämre , det fäster inte lika bra som tidigare.
Björn, öppna kranen med kallvatten under tiden du skär/hackar lök, och ställ dig så nära du kan med skärbrädan, då blir besvären mindre av svavel" ångorna från löken
//Lennart
Björn, öppna kranen med kallvatten under tiden du skär/hackar lök, och ställ dig så nära du kan med skärbrädan, då blir besvären mindre av svavel" ångorna från löken

//Lennart
Påpekadet att limmen blivit sämre tackar jag för, det är helt i linje med vad jag tyckt men inte kommit mig för att fråga någon. Tvåkomponentslim är också lite luriga, ju snabbare desto sämre är min erfarenhet.
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Vad jag absolut tycker har blivit sämre med CA är hylltiden efter man korkar upp dem första gången. De tappar snabbt stinget. Funderar på att testa billiga engångstuber från någon av lågpriskedjorna för CA som CA, det kan väl ändå inte vara så stor skillnad på dem annat än viskositeten.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
Det finns luktfria snabblimmer.
Både Loctite och De Luxe materials har jag testat. De har lite längre torktid men det är inte alltid en nackdel.
Anders E
Både Loctite och De Luxe materials har jag testat. De har lite längre torktid men det är inte alltid en nackdel.
Anders E
-
Är det inte samma komponenter i det luktfria då Anders? Eller har det bara fördröjd verkan , med mindre mängd gifter, och så använder man mer ?
Har samma erfarenhet Urban, det torkar fortare i flaskan om det får stå, även om det är mycket kvar.
Men min poäng var att det funkar att använda med , med god vetilation. För i syvende och sist, så är väl många av det produkter vi använder, dåliga på sikt för dem som har någon form av allergi eller liknande ?
//Lennart
Har samma erfarenhet Urban, det torkar fortare i flaskan om det får stå, även om det är mycket kvar.
Men min poäng var att det funkar att använda med , med god vetilation. För i syvende och sist, så är väl många av det produkter vi använder, dåliga på sikt för dem som har någon form av allergi eller liknande ?
//Lennart
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Ja, jag har haft flera flaskor som stelnat helt på bara någon månad och om de inte gör det så biter de inte, knappt att fingrarna limmas ihop...
Modellbyggare gör det med modeller.
-
Jo nåt galet är det numer, men man kanske förändrat innehållet?
Under ett antal år slutet 80 talet,så höll jag kvälls kurser i modellbygge ute på F 21 för sk. flygpojkar. Jag bad dem vänligt att vara extra försiktigas med just Cyanolimmet , för det kunde limma samman fingrarna bl.a annat. Det skulle jag inte ha sagt, fem sekunder senare satt flera av dem och höll upp sina händer och hojtade , Kolla här "
//Lennart
Under ett antal år slutet 80 talet,så höll jag kvälls kurser i modellbygge ute på F 21 för sk. flygpojkar. Jag bad dem vänligt att vara extra försiktigas med just Cyanolimmet , för det kunde limma samman fingrarna bl.a annat. Det skulle jag inte ha sagt, fem sekunder senare satt flera av dem och höll upp sina händer och hojtade , Kolla här "

//Lennart