Kapar plast. Kanske kan det bli en Dragb 23t och Strvtpphv 795
-
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Kapar plast. Kanske kan det bli en Dragb 23t och Strvtpphv 795
Ok, jag förstår. Jo det finns väl vad som kallas lätt och tung transport, men både 124 och 144 är allhjulsdriivna.
Det finns en metod att skapa illusion av durkplåt i skal 1/72. För i pc ark tror jag den minsta skala är 1/48 , jag har ett sådant .
Men om du får tag på sådant där metall nät som Padding har i påsar.? Gör det profiler du skall ha och lägg dem på Pc underlaget. Flöda på med flytande plastlim rikligt och tryck dem hårt mot underlaget, tills du känner att det börjar fastna.Har du någon liten bit rundstav kan du trycka och rulla den över nätet i flödigt lim. Du kan få upprepa det flera gånger, men försök att hålla bitarna med nätet på plats. Ta sedan hobbykniven och lyft dem försiktigt i ena kanten och sprätta bort nätet. Den upplösta plasten tränger upp genom nätet om du anmvänt tillräckligt mycket lim. När du sedan tar bort det så kan du putsa lätt över ytan , så du får bort eventuella nivåskillnader. Brukar se bra ut då färgen kommer på plats.Har byggt några maskintrailers i din skala , och det blir ett acceptabelt resultat. Prova dig fram på en Pc bit först.
Det fanns en gång i tiden fotofickor med vit baksida som i stort sett såg ut som durkplåt i skala 1/72, men som sagt det finns nog inte längre att köpa tyvärr.
//Lennart
Det finns en metod att skapa illusion av durkplåt i skal 1/72. För i pc ark tror jag den minsta skala är 1/48 , jag har ett sådant .
Men om du får tag på sådant där metall nät som Padding har i påsar.? Gör det profiler du skall ha och lägg dem på Pc underlaget. Flöda på med flytande plastlim rikligt och tryck dem hårt mot underlaget, tills du känner att det börjar fastna.Har du någon liten bit rundstav kan du trycka och rulla den över nätet i flödigt lim. Du kan få upprepa det flera gånger, men försök att hålla bitarna med nätet på plats. Ta sedan hobbykniven och lyft dem försiktigt i ena kanten och sprätta bort nätet. Den upplösta plasten tränger upp genom nätet om du anmvänt tillräckligt mycket lim. När du sedan tar bort det så kan du putsa lätt över ytan , så du får bort eventuella nivåskillnader. Brukar se bra ut då färgen kommer på plats.Har byggt några maskintrailers i din skala , och det blir ett acceptabelt resultat. Prova dig fram på en Pc bit först.
Det fanns en gång i tiden fotofickor med vit baksida som i stort sett såg ut som durkplåt i skala 1/72, men som sagt det finns nog inte längre att köpa tyvärr.
//Lennart
-
Det här kanske skulle funka Björn ?
//Lennart
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... =570-91681
//Lennart
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... =570-91681
Tack. Nu har jag lite alternativ att kolla upp
Detaljer börjar komma på plats och problemen står på lut. Provade tipset om nät och flödande lim för att fixa durkplåt. Hittar inget nät i bra storlek för 1/72. Har ett mässingsnät som troligen är till för filter men det är för fint för att fungera med den metoden. Hittade ett "galler från en gammal dator som jag funderade på att använda trots att det är runda hål istället för diamantform. Det fungerade hyfsat att gnugga fram mönstret i metallfolie.
Hittade sedan denna borrchuck. Bredden på mönstret är lite större än det jag behöver så jag testar med den.
Mönstret är väl inte vad jag egentligen önskade och kanske lite för stort men kan kanske fungera.
Ska leta efter lite tjockare metall än aluminiumfolie.
-
Smart ide, och det där ser riktigt bra ut. Jag tycker mönstret ser trovärdigt ut.
//Lennart
//Lennart
Har hittat ett annat verktyg med finare mönster som jag kommer använda på vagnen och en hobbykniv med ännu finare mönster som kanske kan användas till bakskärmarna på dragbilen. Har börjat tillverka lådor och sandboxar till den.
Trevligt!
Kommer det att bli någon last ?
/Ingvar

Kommer det att bli någon last ?
/Ingvar
-
Ser mycket bra ut det där Björn !
//Lennart
//Lennart
En Leopard tänkte jag mig. Den döljer en hel del av durkplåten
Har placerat trailern på styltor för att mäta ut axlarnas placering. Kanske detta bygge får mig att färdigställa min Strv 122 till slut.
Senast redigerad av Björn B den 09 apr 2025, 13:39, redigerad totalt 1 gånger.