Gneisenau efter 1942

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Namn: Christer Lind

Gneisenau efter 1942

Inlägg av Fenix »

Jag skulle vilja ha Gneisenau i modell men med refiten hon fick 1942 de jag har hittat när jag sökte på Scalemates var alla före 1942 någon som känner till en sådan version eller en 3:dje parts konverteringsats både 1/700 och 1/350 är intressanta (vad som är lättast att få tag på). Jag har ingen som helst erfarenhet av att göra delar själv. Orsaken att jag söker Gneisenau 1942 är för jag är också sugen på Scharnhorst för de skulle passa bra sida vid sida i min samling av Kriegsmarine båtar (den samlingen är rätt liten än) och före 1942 är både systrarna ganska lika varandra så med Gneisenau 1942 är de lättare att hålla isär.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Andre B.
Namn: Andre

Re: Gneisenau efter 1942

Inlägg av Andre B. »

Gneisenau fick ju inte mycket av "karriär" efter det hon lämnat Brest. Forskeppet förlängdes först efter det hon anlänt till Gotenhafen. Det som sticker ut lite är annars att trädäcken målades mörkt grå på Gneisenau, Scharnhorst och Prinz Eugen inför kanalpassagen och därefter var gråmålade resten av kriget. På Tirpitz målades även däcket i flera färger för att smälta in i fjordlandskapet. Print Eugen fick mörkgrå fläckar målade på överbyggnaden.
20250309_195510.jpg
20250309_195510.jpg (1.62 MiB) Visad 26859 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Bortsett att däcket skall vara grått så stämmer det nog rätt bra. Torpedtuberna syns under kranarna vid sidan om flyghangaren.

Screenshot_20250309_200853_Chrome.jpg
Screenshot_20250309_200853_Chrome.jpg (193.98 KiB) Visad 26852 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Fenix

Inlägg av Fenix »

Tack för information vet någon här om "Gneisenau 1942" finns i modell eller om det finns en konvertering sats för att göra om Gneisenau före 1942 till Gneisenau efter 1942?
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Tror du finner de bästa bilderna här...

https://brucecrafts.com/product/german- ... u-model-2/

Gneisenau från 1942 är nog svårt att hitta som modell. Men att utgå fran Scharnhorst och bilderna på länken så kan man nog få till en moderniserad Gneisenau från 1942 med hjälp av lite plasticard. Att förlänga forskeppet kräver lite mer.

Mvh. André

Fenix

Inlägg av Fenix »

Tack för länken men som jag sa tidigare jag har absolut ingen erfarenhet av att "bygga" med plasticard eller göra egna delar. Vad jag fattade de största skillnaderna på en post 1942 Gneisenau och pre 1942 är det redan nämnda förlängda förskeppet 2 pipiga torn istället för 3 och en större hangar.
Fenix

Inlägg av Fenix »

Enligt Scalemates så finns det en hel hög med 3:dje parts konverteringar för Gneisenau post 1942 i alla möjliga skalor. Frågan är bara hur man hittar dom Scalemates är ju som bekant inte en affär, men ibland har dom länkar till var man kan finna dom. Den andra stora frågan är vilket skala man ska ha, Hellers 1/400 är väldigt dyr i frakt men relativt billiga i inköp, 1/700 var billiga i både frakt och inköp och 1/350 varierade stort i både frakt och inköp tror inte jag såg någon under 3000 utan frakt när jag kollade på Ebay.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Förskeppet förlängdes först när Gneisenau kom till Gotenhafen. Sedan hände inte mycket mer. De större pjäserna kom aldrig på plats var min uppfattning.

Den nya Hangaren på Gneisenau skiljde sig inte nämnvärt från Scharnhorst. Frågan är om katapulten någonsin kom på plats igen efter ombyggnaden i Brest.

Kan du hantera en hobbykniv är det inte särskilt svårt att skära ut några rektanglar i rätt storlek och limma ihop till den större flygningarna.

Så sista resan för Gneisenau i tjänst var i princip resan från Brest genom Engelska Kanalen...

Skriv svar