Jag har ingen, men har funderat på en Mk IV AVRE. Fast jag kanske håller mig till mina Sherman, det finns fortfarande ett par dussin o- och halvbyggda på hyllorna. Exempelvis har jag fem M51...
Das Werk Panther Ausf G
Re: Das Werk Panther Ausf G
/G
Sprue-goo?Mahatma G skrev: ↑26 feb 2025, 09:38Jag brukar använda varmdragen gjutstam eller Evergreen-rod i lämplig dimension. Marinera den i EtAC i någon minut och lägg på plats, sedan trycker man fast och gör mönstret med knivspetsen. Avsluta med att pensla på mer EtAC för att jämna ut.Anders.Edblad skrev: ↑26 feb 2025, 09:00 ... Jag ska testa något annat än Milliput nästa gång jag ska göra svetsfogar det är ganska kladdigt att hålla på med.
Borde tunna plasticard stringers doppade i EtAc ihop med lämplig skruvmejsel vara en utmärkt "lösning"?
Vänligast / André
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Jag har böjt till en mässingbit i halvmåneform som jag har fäst på en pinne för greppet som jag använder för att få till svetsfogar. Jag ristar oftast fram en kanal där svetsfogen ska vara och sedan så fyller jag den med putty som jag har rullat till en lagom sträng.
Dålig bild men en Hetzer i 1:72 En ännu sämre bild men jag hoppas att jag får fram vad jag menar. Puttyn i det här fallet var Tammy's tvåkomponents, antagligen quick setting.
Dålig bild men en Hetzer i 1:72 En ännu sämre bild men jag hoppas att jag får fram vad jag menar. Puttyn i det här fallet var Tammy's tvåkomponents, antagligen quick setting.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
Exakt så, en pansar modell typ den här bygger man på en vecka. En AFV Churchill eller en panzer IV med full inredning tar något längre!
Tack alla för tips om hur man gör svetsfogar de är nog alla bättre än det jag har hållit på med.
Bygget fortsätter.
Jag skrapar upp kanterna på pansaret så att ytorna inte är helt släta.
Gör några bulthuvuden av plasticard för gallren till motorrummet.
Duttar på Mr Surfacer 500 med en svamp för att texturen ska bli grövre på några av de gjutna delarna. Gör det i min sprutbox för att slippa ångorna som nog inte är så hälsosamma. Jag har också slipat regnskyddet över manteln för att det ska bli tunnare.
Limmar metallpipan och mynningsbromsen med superlim.
Anders E
Bra fart på bygget Anders! Sista bilden gillar jag mycket, det ser väldigt prydligt ut med olika material och inget limkladd.
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
Tack Magnus, nej limkladd vill vi inte ha. Men limkladd på en pansar modell är lättare att dölja än på ett flygplans bygge.
Stänkskärmarna är ganska grova men det går bra att böja till dom med en tång så att de ser mer slitna ut.
Drivhjulen går bara att sätta i ett läge. Det gråa på undersidan är test på olika sätt att applicera Mr surfacer för att få lite grövre textur på de gjutna delarna.
Det ska sitta sprintar på några av verktygshållarna borrar upp hål för dom.
Det ska vara några figurer bak på modellen modifierar dom litegrann för att de ska passa bättre.
Anders E
Stänkskärmarna är ganska grova men det går bra att böja till dom med en tång så att de ser mer slitna ut.
Drivhjulen går bara att sätta i ett läge. Det gråa på undersidan är test på olika sätt att applicera Mr surfacer för att få lite grövre textur på de gjutna delarna.
Det ska sitta sprintar på några av verktygshållarna borrar upp hål för dom.
Det ska vara några figurer bak på modellen modifierar dom litegrann för att de ska passa bättre.
Anders E
-
- Namn: Lennart Alvhult
Fint detalj arbete . //Lennart
-
Tack Lennart, det går att med enkla medel få modellen lite mer detaljerad. Det går att köpa en massa tillbehör men då kan man lika gärna köpa en av Takoms modeller som från början har alla detaljer.
Jag målar modellen med AK real color utspädd med Levelling thinner. Min erfarenhet av de färgerna är att det är som att måla med Gunze färger men att man får späda dem lite mer. Ytan blir halv matt.
Real color färgerna är nog inte tänkta för penselmålning men det går bra att göra prickarna med en pensel.
Verktygen peselmålar jag med diverse färger som är bättre lämpade för penselmålning.
Anders E
Jag målar modellen med AK real color utspädd med Levelling thinner. Min erfarenhet av de färgerna är att det är som att måla med Gunze färger men att man får späda dem lite mer. Ytan blir halv matt.
Real color färgerna är nog inte tänkta för penselmålning men det går bra att göra prickarna med en pensel.
Verktygen peselmålar jag med diverse färger som är bättre lämpade för penselmålning.
Anders E
-
- Namn: Lennart Alvhult
Det gör ju kanske bygget mer intressant också, om det finns saker man kan göra själv ? Man utvecklar olika metoder för vissa detaljer och moment, samtidigt som man utvecklas som modellbyggare. Ser mycket bra ut som sagt, även om min kunskap om föremålet är liika med noll
//Lennart

//Lennart