Das Werk Panther Ausf G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G

Re: Das Werk Panther Ausf G

Inlägg av Mahatma G »

magnusf skrev: 26 feb 2025, 17:12 Göran! Jag anar en viss ironi. Och oroväckande nog har jag inte en AFV Churchill. Jag har TVÅ! En AVRE och en "vanlig".

M
Jag har ingen, men har funderat på en Mk IV AVRE. Fast jag kanske håller mig till mina Sherman, det finns fortfarande ett par dussin o- och halvbyggda på hyllorna. Exempelvis har jag fem M51...
/G
Knajd

Inlägg av Knajd »

Mahatma G skrev: 26 feb 2025, 09:38
Anders.Edblad skrev: 26 feb 2025, 09:00 ... Jag ska testa något annat än Milliput nästa gång jag ska göra svetsfogar det är ganska kladdigt att hålla på med.
Jag brukar använda varmdragen gjutstam eller Evergreen-rod i lämplig dimension. Marinera den i EtAC i någon minut och lägg på plats, sedan trycker man fast och gör mönstret med knivspetsen. Avsluta med att pensla på mer EtAC för att jämna ut.
Sprue-goo?
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Borde tunna plasticard stringers doppade i EtAc ihop med lämplig skruvmejsel vara en utmärkt "lösning"?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Jag har böjt till en mässingbit i halvmåneform som jag har fäst på en pinne för greppet som jag använder för att få till svetsfogar. Jag ristar oftast fram en kanal där svetsfogen ska vara och sedan så fyller jag den med putty som jag har rullat till en lagom sträng.

Dålig bild men en Hetzer i 1:72
P9210735.JPG
P9210735.JPG (6.08 MiB) Visad 2665 gånger
En ännu sämre bild men jag hoppas att jag får fram vad jag menar.
PB230786.JPG
PB230786.JPG (5.94 MiB) Visad 2665 gånger
Puttyn i det här fallet var Tammy's tvåkomponents, antagligen quick setting.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

magnusf skrev: 26 feb 2025, 12:01 Man kanske bara ska bygga, måla och se glad ut istället?
Exakt så, en pansar modell typ den här bygger man på en vecka. En AFV Churchill eller en panzer IV med full inredning tar något längre!

Tack alla för tips om hur man gör svetsfogar de är nog alla bättre än det jag har hållit på med.

Bygget fortsätter.
Jag skrapar upp kanterna på pansaret så att ytorna inte är helt släta.
Modell Panther.9.JPG
Modell Panther.9.JPG (63 KiB) Visad 2642 gånger

Gör några bulthuvuden av plasticard för gallren till motorrummet.
Modell Panther.10.JPG
Modell Panther.10.JPG (1.13 MiB) Visad 2642 gånger

Duttar på Mr Surfacer 500 med en svamp för att texturen ska bli grövre på några av de gjutna delarna. Gör det i min sprutbox för att slippa ångorna som nog inte är så hälsosamma. Jag har också slipat regnskyddet över manteln för att det ska bli tunnare.
Modell Panther.13.JPG
Modell Panther.13.JPG (67.4 KiB) Visad 2642 gånger

Limmar metallpipan och mynningsbromsen med superlim.
Modell Panther.15.JPG
Modell Panther.15.JPG (71.83 KiB) Visad 2642 gånger
Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Bra fart på bygget Anders! Sista bilden gillar jag mycket, det ser väldigt prydligt ut med olika material och inget limkladd.

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Tack Magnus, nej limkladd vill vi inte ha. Men limkladd på en pansar modell är lättare att dölja än på ett flygplans bygge.

Stänkskärmarna är ganska grova men det går bra att böja till dom med en tång så att de ser mer slitna ut.
Modell Panther.17.jpg
Modell Panther.17.jpg (717.64 KiB) Visad 2536 gånger

Drivhjulen går bara att sätta i ett läge. Det gråa på undersidan är test på olika sätt att applicera Mr surfacer för att få lite grövre textur på de gjutna delarna.
Modell Panther.18.jpg
Modell Panther.18.jpg (913.34 KiB) Visad 2536 gånger

Det ska sitta sprintar på några av verktygshållarna borrar upp hål för dom.

Modell Panther.19.jpg
Modell Panther.19.jpg (341.67 KiB) Visad 2536 gånger

Det ska vara några figurer bak på modellen modifierar dom litegrann för att de ska passa bättre.

Modell Panther.20.jpg
Modell Panther.20.jpg (770.77 KiB) Visad 2536 gånger
Anders E
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Fint detalj arbete . //Lennart
Anders.Edblad

Tack Lennart, det går att med enkla medel få modellen lite mer detaljerad. Det går att köpa en massa tillbehör men då kan man lika gärna köpa en av Takoms modeller som från början har alla detaljer.

Jag målar modellen med AK real color utspädd med Levelling thinner. Min erfarenhet av de färgerna är att det är som att måla med Gunze färger men att man får späda dem lite mer. Ytan blir halv matt.
Modell Panther.21.jpg
Modell Panther.21.jpg (727.2 KiB) Visad 2416 gånger

Real color färgerna är nog inte tänkta för penselmålning men det går bra att göra prickarna med en pensel.
Modell Panther.22.jpg
Modell Panther.22.jpg (1000.48 KiB) Visad 2416 gånger

Verktygen peselmålar jag med diverse färger som är bättre lämpade för penselmålning.
Modell Panther.23.jpg
Modell Panther.23.jpg (1.34 MiB) Visad 2416 gånger
Anders E
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Det gör ju kanske bygget mer intressant också, om det finns saker man kan göra själv ? Man utvecklar olika metoder för vissa detaljer och moment, samtidigt som man utvecklas som modellbyggare. Ser mycket bra ut som sagt, även om min kunskap om föremålet är liika med noll :)
//Lennart
Skriv svar