Mustanger i 1/72...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Mustanger i 1/72...

Inlägg av Andre B. »

Ja, det var lite av drygt 25 år av Mustanger i modell. Att de överlevt alla flyttar är ett under. Samtidigt är flyttar mm orsaken till att de oftast varit nerpackade i lådor i längre tider utan propellrar och landningsställ. Först nu har alla kommit upp ur sina lådor och jag försöker nu få ihop alla delar, dekaler mm.

På byggbordet ligger idag ytterligare fem, sex Mustanger från Hasegawa, HobbyBoss, Forces of Valor, KP, Airfix och då slutligen Eduard som i dagsläget är den bästa modell i skalan jag sett. Och jag har nog ett par, tre modeller från tiden före sekelskiftet när man (jag) målade med pensel. Bland annat en Heller till.

Har även fått ihop en gansks komplett samling då jag fått tag i Airfix och Lindberg's första utgåvor ihop med Revell's och Matchbox. Att det under 2024 skulle komma ut tre nya Mustanger i 1/72 är närmast otroligt. Och då har vi fortfarande en på "G" från Arma Hobby.

Så, ja det lär nog bli fler bilder på Mustang byggen. ;)

IMG_20190508_203848_405.jpg
IMG_20190508_203848_405.jpg (127.39 KiB) Visad 1987 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Väldigt trevlig line-up André! Du måste göra dem klara, de är alldeles för fina för att bo i lådor!

Hälsningar

Magnus
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det är en förhoppning Magnus. :)

Nu är de i alla fall uppe ur sina lådor för stunden. Och jag har gått igenom delar mm som skall till var och en av dem. Några av dem skall man väl få ihop!

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

På tal om (svenska) Mustanger – hur var det nu med den där ”hatthyllan” som lär ha varit vanlig på J26:or? Någon som vet?

Edit: ”Ferry pack” verkar de ha kallats och jag hittade lite om dem. Men stämmer de att de var vanliga i J26:orna..? Jag minns inte varifrån jag fått uppgiften.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Kul att se Andre, hoppas du får tillfälle att färdigställa dem ? Jag skickade en bibba" med originalfoton på bl.a Mustang till Sture Johansson för många år sedan. Även fotgrafier på S 31 tagna på plattan ute på F-21. Vet ej om han är i livet idag, men kanske du kan kontakta honom och höra om han kan gör kopior till dig? Det var många andra foton också 29 , 32, 35 m.fl.
//Lennart
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Hej Martin,
Vill minnas att "hyllorna" nämns i J26 boken. Och söker man runt lite i detta förnämnliga forum så hittar man bilder på dem. Och jag undrar inte om den J26:a som står på flygvapenmuseum har en "hylla" bakom nackstöd.

Hej Lennart,
Det där hade säker varit foton som varit roliga att se. Och säkert uppskattats av fler än mig. Har och har haft kontakt med några fd "fältflygare" från Mustang tiden. Är även vän på Facebook med en av dem som även byggt lite modeller. Foton betyder mycket idag. Rädd att man kommer att undra i framtiden vad som hände 2005 då plötsligt alla foton "försvann". Tror jag har ett tiotalet år utan en enda bevarad bild... :(

Mvh. André

Skriv svar