Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Nu var det åter igen ett tag sedan sist. Under julen inledde jag en slutspurt av två projekt som pågått i ett antal år och som nu närmade sig klara: denna Tempest och en Eduard Fw 190 (återkommer vid en senare tidpunkt med denna). Målet var att åtminstone få Tempesten klar innan årsskiftet. När så inte blev fallet tog det i stället lång tid att få de sista detaljerna klara.
Hur som helt är denna klar nu. Det har varit en hel del motgångar med detta bygge. En tidig Special Hobby i typisk short run kvalitet innebär mycket arbete. Största problemet var hjulhusen i resin som skulle passa in mellan vinghalvorna med absolut ingen marginal. Resinet behövde slipas ned så tunnt att man i princip kunde se igenom det. Utöver detta är landställsluckorna för stora, inget stort problem när lanstället byggs utfäll. Det innebar däremot att dekalerna för registreringen på vingundersidorna inte passade.
Hjulen hade stora sjunkmärken, så dessa ersattes av resinhjul från BarracudaCast. Kanonmynningar och pitotrör kommer från Master och bombbalkar lånades från Airfix Typhoon.
Det blev en mycket fin Tempest Gabriel. Roligt att se!
En Mk II tillhör inte direkt den vanligaste modellen man ser byggd. Jag har Matchbox gamla liggande som är typ klar till för dekaler. En trevlig modell där Matchbox tänkte till på sin tid. Lite synd att Airfix inte valde den möjligheten för sin nya Tempest. KP gav däremot ut en Tempest för några år sedan med möjlighet att bygga en Mk II. Jag gillar KP's modeller och tror nog jag ger den en chans när jag får möjlighet.
Mvh. André
Fint bygge Gabriel och jag gillar förebilden mycket! Blev aldrig av att jag skaffade modellen när den var aktuell. Jag gissar att man idag skulle kunna korsa ihop den med Airfix nya Tempest V men det verkar ju funkat bra för dig ändå !
Tack André och Magnus!
Visst är det en någorlunda ovanlig förebild. Det kan vara att den överskuggas av andra flygplanstyper som var i bruk i slutet av andra världskriget på grund av att den aldrig kom ut till stridande förband i tid. Modellens förebild togs i tjänst vid No. 183 Squadron i England i augusti 1945, vilka skulle skickas till Fjärran Östern under hösten. Men Japans kapitulation satte stopp för det.
Det kan absolut vara ett bättre alternativ idag att kombinera denna med en Airfix Mk V, då skulle man slippa många moment som orsakar stor huvudvärk (även om kitbashingen i sig medför nya utmaningar). Men vem vet, det kanske finns planer för en Mk II hos Airfix? Modellen från KP kom ut efter att detta bygge påbörjades, så den var inte ett alternativ. Dessutom tror jag inte att den hade medfört några stora förbättringar avseende byggvänlighet.
André! Det där måste varit peak Matchbox, jäklar vad rund och mysig den är över panelerna! Sedan är det två saker man måste ge Matchbox: det ena är passformen, de passade oftast väldigt bra. Det andra är att de faktiskt var bland de första att få med flera, ofta radikalt olika, varianter i samma låda. Visst var Tempesten boxad som en II/V-kombo, eller var det en II/VI? Jag fick tag på den sista Heller-Tempesten på Hobbycenter i Helsingborg när Clostermann-febern härjade som värst bland mig och mina kompisar i yngre tonåren. De andra två fick nöja sig med var sin Matchbox !
Ja, visst var Matchbox'en kombo Magnus. Tror det var en II/V (?) utan att ha kollat med Scalemates...
Därför känner jag att Airfix missade något när de inte tog möjligheten att bygga den nya fina Tempesten även som en Mk II. Men siktar på en KP Mk II. Lite roligt att de testflyger en Mk II rätt mycket i England just nu. Undrar om det kan påverka Airfix?
Heller's Tempest är verkligen rätt fin än idag. Academy "kopierade" ju den men känner att Heller's utgåva ändå står sig bra. Synd bara att "Clostermann feber'n" närmast slog ut alla andra fina alternativ i dekalväg. Airfix gav oss lite nya trevliga alternativ med sin nya Tempest.
Mvh. André
Screenshot_20240728-200640.jpg (32.61 KiB) Visad 3065 gånger
20240728_195329.jpg (1.37 MiB) Visad 3065 gånger
20240728_195110.jpg (1.4 MiB) Visad 3065 gånger
20240728_195126.jpg (1.66 MiB) Visad 3065 gånger
20240728_195243.jpg (1.29 MiB) Visad 3065 gånger
20240728_195205.jpg (1.7 MiB) Visad 3065 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
André, jag antar att det är Airfix nya Tempest Mk V i bilderna? Den ser väldigt fin ut och jag noterar att de har en annan plast än den man är van vid. Känns väldigt krispig i detaljerna, vilket är uppskattat. De får gärna fortsätta så!
Stämmer Gabriel, det är Airfix nya Tempest. Har börjat bygga lite på den och som du noterat så är det den nya hårdare plasten som Airfix börjat använda. Deras senaste P-51D utgåva är gjuten i samma plast. Den upplevs som hårdare, starkare och mindre känslig än den gamla ljusa blågrå. Men man får vara lite försiktig när man klipper loss delarna från gjutstammen. Detaljerna upplevde jag som fina och i stil med deras Hurricane och Typhoon.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).