Mustang gången ett!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Namn: Anders Lindgren

Re: Mustang gången ett!

Inlägg av aln63 »

Tack för allt material du delat med dig av. Det är mycket uppskattat.

Bygget fortskrider sakta men säkert. Modellen är inte direkt lättbyggd då den har väldigt många små delar och det är viktigt att få allt rätt. Jag var tvungen att bearbeta fogen mellan skrovhalvorna en hel del. Motorkåpan skall ha en skarv men inte alls så kraftig som den blev på min modell när jag fått ihop delarna. Det blev till att spackla och fixa till en ny panellinje. Dessvärre är det väldigt många nitar nära skarven. Jag försökte återställa de flesta efter bästa förmåga.
/Anders
APC_0476-hdr.jpg
APC_0476-hdr.jpg (738.86 KiB) Visad 7181 gånger
APC_0479-hdr.jpg
APC_0479-hdr.jpg (378.43 KiB) Visad 7181 gånger
APC_0476-hdr.jpg
APC_0476-hdr.jpg (738.86 KiB) Visad 7181 gånger
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Ser riktigt fin ut din Musse" //Lennart
aln63

Inlägg av aln63 »

Nu är det dags för lite färg. Men först skall huv och hjulbrunnarna maskeras. Huven är fäst med lite "kludd" och jag pillade in lite papper i cockpit först ( om det skulle råka läcka in färg :o
Trevligt nog medföljde färdigskuren maskeringstejp och skumgummikuddar som passar i hjulbrunnarna.
APC_0485-hdr.jpg
APC_0485-hdr.jpg (874.11 KiB) Visad 7092 gånger
APC_0488-hdr.jpg
APC_0488-hdr.jpg (937.99 KiB) Visad 7092 gånger
Som grundfärg använder jag Gunze 1500 . Tack och lov dök det inte upp några större skavanker :?
APC_0491-hdr.jpg
APC_0491-hdr.jpg (962.06 KiB) Visad 7092 gånger
APC_0494-hdr.jpg
APC_0494-hdr.jpg (1.13 MiB) Visad 7092 gånger
Och här är lite smådelar som är på gång.
APC_0497-hdr.jpg
APC_0497-hdr.jpg (825.58 KiB) Visad 7092 gånger
/Anders
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Där går det undan! :)

Ser fint ut. Blir en spännande fortsättning på det där!

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Vad du kan limma huven temporärt med för målning är flytande latexmaskering.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Ser ut som du tagit dig förbi bygg-puckeln, det är en hel del jobb med moderna modeller fast de passar bra.

Funkar det med Mr Surfacer under om man ska köra metallfinish? Är den inte för matt?

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Kontakt:

Det kan fungera med Mr Surfacer om du polerar den ordentligt.

aln63

Inlägg av aln63 »

Andre B. skrev: 08 feb 2025, 19:46 Där går det undan! :)
Ser fint ut. Blir en spännande fortsättning på det där!
Tack Andre
Urban Gardini skrev: 08 feb 2025, 20:19 Vad du kan limma huven temporärt med för målning är flytande latexmaskering.
Bra tips. Det skall jag testa. Vilken latexmaskering rekomenderar du? Humbrol Maskol?
magnusf skrev: 10 feb 2025, 09:59 Ser ut som du tagit dig förbi bygg-puckeln, det är en hel del jobb med moderna modeller fast de passar bra.

Funkar det med Mr Surfacer under om man ska köra metallfinish? Är den inte för matt?
Urban Gardini skrev: 10 feb 2025, 10:35 Det kan fungera med Mr Surfacer om du polerar den ordentligt.
Anledningen till grundfärgen är att lättare hitta problem med ytfinishen och för att få nästa skikt att fästa lite bättre.
Jag har nu kompletterat med ett tunt skikt blank svart lack.

Mvh
Anders
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag är inte ute efter att dra igång ett flame-war med Urban men var lite försiktig med Maskol och annat som luktar cykelslang, jag har varit med om att det ger sig på färgen under och missfärgar den! Den enda maskeringsvätska jag använder nu är MicroMask som kemiskt är något annat än latex.

Och Anders, jag känner mig mycket tryggare nu när jag vet att du har kört blanksvart över primern :)

M
Urban Gardini
Kontakt:

Maskol är inte någon av mina favoriter då jag föredrar Mr Hobby's variant. Maskol har ett riktigt kort shelf life och utöver det så är det fortfarande en Humbrolprodukt på ont och ont. Men om det finns någon maskeringsvätska som jag rent utav avskyr så är det Microscale's MicroMask som jag upplever sitter på tok för hårt ovanpå färg, speciellt om det är matt färg där den knappt går att få bort med mindre än att man startar acytylenbrännaren...

Skriv svar