Skillnad mellan brittiska och amerikanska Shermans
Skillnad mellan brittiska och amerikanska Shermans
Hej,
En kort fråga som jag misstänker kan utmynna i ett omfattande svar:
Är det exteriört skillnad mellan brittiska och amerikanska M4 Shermans? Jag tänkte bygga en amerikansk från/runt Normandieinvasionen och det verkar vara lättare att få tag på brittiska varianter ex. från Asuka. Kan man med lite justeringar göra en "amerikan" av den?
Tacksam för svar,
Ha en trevlig helg
RobertD
En kort fråga som jag misstänker kan utmynna i ett omfattande svar:
Är det exteriört skillnad mellan brittiska och amerikanska M4 Shermans? Jag tänkte bygga en amerikansk från/runt Normandieinvasionen och det verkar vara lättare att få tag på brittiska varianter ex. från Asuka. Kan man med lite justeringar göra en "amerikan" av den?
Tacksam för svar,
Ha en trevlig helg
RobertD
Re: Skillnad mellan brittiska och amerikanska Shermans
Vissa modeller användes av både USA och UK i Europa - främst M4 och M4A1, så dessa är nog mest lämpliga.
Annars är det lite knepigt att bygga om - t ex M4A4 som britterna använde är ju längre än övriga versioner och M4A2 har delvis annan överbyggnad över motorn, osv.
Annars är det lite knepigt att bygga om - t ex M4A4 som britterna använde är ju längre än övriga versioner och M4A2 har delvis annan överbyggnad över motorn, osv.
Till att börja med, det finns skillnader i vilka varianter de använde:
* US Army använde M4, M4A1 och M4A3. USMC använde M4A2, men det är inte aktuellt här.
* Britterna använde M4 (Sherman I), M4A1 (Sherman II), M4A2 (Sherman III) och M4A4 (Sherman V).
Brittiska modifikationer var ganska små, i princip små tillägg såsom eldsläckare och är lätta att strunta i på de flesta modeller, om så önskas.
Vill du göra en amerikan från Normandie så kan du använda någon av Tascas M4A1 mid. RFM har nyligen gjort en sådan; har inte sett just den (än) men deras tidigare Sherman är väldigt bra. Lagom till operation Cobra kom M4A1 med 76 mm kanon och den finns från Dragon och Italeri. Dragon har även gjort en mellanversion med 75 mm kanon och tidigt torn (= utan laddarlucka och tvärt skuret i bakkant - kallas även "dry" eftersom ammo förvarades utan skydd).
För en M4 är man hänvisad till Dragon eller Tamiya. OBS: det finns även en variant som brukar kallas M4 hybrid, med den gjutna fronten från M4A1. Den kom senare under hösten - jag har inget foto på någon sådan från Normandie vad jag kan minnas.
M4A3 var inte så vanlig i Normandie, kan inte på rak arm påminna mig något foto på en M4A3 i Normandie, men från september 1944 börjar det bli den i särklass vanligaste varianten. Finns inte så många modeller, Tamiyas är minst sagt gammal vid det här laget, den kom 1983 om jag inte minns fel. Observera att det måste vara med VVS-boggie, HVSS-boggie som finns på M4A3E8 kom först 1945.
* US Army använde M4, M4A1 och M4A3. USMC använde M4A2, men det är inte aktuellt här.
* Britterna använde M4 (Sherman I), M4A1 (Sherman II), M4A2 (Sherman III) och M4A4 (Sherman V).
Brittiska modifikationer var ganska små, i princip små tillägg såsom eldsläckare och är lätta att strunta i på de flesta modeller, om så önskas.
Vill du göra en amerikan från Normandie så kan du använda någon av Tascas M4A1 mid. RFM har nyligen gjort en sådan; har inte sett just den (än) men deras tidigare Sherman är väldigt bra. Lagom till operation Cobra kom M4A1 med 76 mm kanon och den finns från Dragon och Italeri. Dragon har även gjort en mellanversion med 75 mm kanon och tidigt torn (= utan laddarlucka och tvärt skuret i bakkant - kallas även "dry" eftersom ammo förvarades utan skydd).
För en M4 är man hänvisad till Dragon eller Tamiya. OBS: det finns även en variant som brukar kallas M4 hybrid, med den gjutna fronten från M4A1. Den kom senare under hösten - jag har inget foto på någon sådan från Normandie vad jag kan minnas.
M4A3 var inte så vanlig i Normandie, kan inte på rak arm påminna mig något foto på en M4A3 i Normandie, men från september 1944 börjar det bli den i särklass vanligaste varianten. Finns inte så många modeller, Tamiyas är minst sagt gammal vid det här laget, den kom 1983 om jag inte minns fel. Observera att det måste vara med VVS-boggie, HVSS-boggie som finns på M4A3E8 kom först 1945.
/G
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Undvik Dragon's M4'or om du vill slippa bli gråhårig! Är du redan gråhårig så undvik ändå...
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
Tack för väldigt bra och uttömmande svar!!
Och ja Urban, de få hårstrån jag har kvar är intensivt grå
men jag håller mig nog borta från Dragon iaf.
Och ja Urban, de få hårstrån jag har kvar är intensivt grå

-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Jag gillar verkligen Dragon och de är riktigt trevliga när det handlar om Tyskt från den stora otrevligheten. Men resten är verkligen hit or miss och med sina M4'or så har de inte ens träffat tavlan så de är verkligen tvättäkta Maggie's drawers.
Det låter som jag i alla fall har mer hår kvar fast jag brukar säga att jag inte är helt gråhårig för det finns ganska så mycket vita strån också...
Det låter som jag i alla fall har mer hår kvar fast jag brukar säga att jag inte är helt gråhårig för det finns ganska så mycket vita strån också...
Modellbyggare gör det med modeller.
Nja 4th Armored division fick ett antal M4A3E8 strax före jul 44. Både med T66 och T80 banden faktiskt. M4A3 med 76 mm och VVS-boggie syns först i Augusti 44. Division Leclerc fick ett gäng till exempel.Mahatma G skrev: ↑21 jan 2025, 16:40 Till att börja med, det finns skillnader i vilka varianter de använde:
Hej,
Så jag kan ta ex. denna: Border Model BT047 Sherman M4A1 Mid
och ex. byta dekaler om jag vill ha en från NW Europa andra halvan av -44?
Någon som ha erfarenhet av Border Model?
Hälsningar
Robert
Så jag kan ta ex. denna: Border Model BT047 Sherman M4A1 Mid
och ex. byta dekaler om jag vill ha en från NW Europa andra halvan av -44?
Någon som ha erfarenhet av Border Model?
Hälsningar
Robert
Ja, den borde gå att använda från mitten av 1943 och framåt. Omslagsbilden ser ut att vara från landstigningen på Sicilien eller vid Anzio, men funkar bra även för tidiga Normandie och senare, även om dessa gamlingar blev sällsyntare med tiden.
Border har även annonserat BT046 Sherman M4A1 76W att släppas under våren. Den är samma variant som Italeri gjorde på 70-talet och den användes första gången under operation Cobra av 2. och 3. Armored Division. Vill man göra den från Cobra får man, av bilder att döma, modifiera något och bl.a. ta bort ventilatorutblåset baktill på tornet. Ser ut som om det kommer att gå att pensionera såväl Italeris som Dragons utgåvor.
De Bordermodeller jag har (Merkava 2D, T-34, Stug III G, Pz IV G samt Crusader I och III) ser alla väldigt bra ut i lådan, men jag har inte börjat på någon än. Tror dock inte det är några problem med passform. Vill du se vad som faktiskt finns i Shermanlådan så kan du titta på MBK:s uppackningsvideo på dutuben. På tyska, men det går att bara titta på bilderna om man inte hänger med i facktermerna:
https://www.youtube.com/watch?v=7YkwIxE9GzA
/G
Tack för snabbt svar!
Jag kollade en uppackningsvideo på Andys Hobby, då har man det på engelska eftersom skoltyskan ligger väldigt långt inne i "arkivet". Den såg mycket trevlig ut.
Jag tror jag väntar på 76W längre fram. Jag har en nyinköpt Asuka M4 "Fay" på hyllan under tiden så det finns något att börja på.
Ha de´
Robert
Jag kollade en uppackningsvideo på Andys Hobby, då har man det på engelska eftersom skoltyskan ligger väldigt långt inne i "arkivet". Den såg mycket trevlig ut.
Jag tror jag väntar på 76W längre fram. Jag har en nyinköpt Asuka M4 "Fay" på hyllan under tiden så det finns något att börja på.
Ha de´
Robert