3D printad Antonov i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders
Namn: Anders Nowotny

3D printad Antonov i 1/72

Inlägg av Anders »

Jo, det är onekligen en fantastisk värld som öppnar sig med denna nya teknik. Tyvärr finns orginalet bara i ett ex men etestiken är det inget fel på. Tycker den är sanslös elegant. Sen liknar den ju onekligen den Embraer 390 som vi kanske får i FV senare ganska mycket. Var tänkt som filament tryck men den gick utmärkt att konvertera till Resinprint. Lite anpassningar och en del småprylar printade jag på samma gång, nu tycker jag den känns färdig.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MartinN
Namn: Martin Nordström

Re: 3D printad Antonov i 1/72

Inlägg av MartinN »

Fantastiskt!
JonathanRL
Namn: Jonathan Lundkvist
Kontakt:

Inlägg av JonathanRL »

Snyggt jobbat!
Anders

Inlägg av Anders »

Tackar, det var min 5 te printad modell, man lär sig lite varje gång.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jäkla snygg flygmaskin!

Jag är helt säker på att 3D-print är framtiden, sedan är det bara frågan när framtiden kommer... Men redan idag är det vanligt att man får sådant som för bara några år sedan var gjutet i resin som 3D-printar, både Eduard och Arma Hobby kör det på bred front. Och Arma erbjuder även filerna om man köper deras modeller och har en printer själv.

Var den delad som en vanlig byggsats? Och vad limmade du med? Och är den spröd eller känns den som "vanlig" plast på ett ungefär?

Hälsningar

Magnus
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Mycket fint resultat. Jag misstänker att den är printad med en resinprinter med bra upplösning då man inte kan se några lagerlinjer.
Består modellen av flera delar eller är den solid?
Mvh
Anders
Anders

Inlägg av Anders »

Hej, ja den är printad i en Anycubic resinprinter, tycker dom har blivit bra på att dölja linjerna, fast det är mycke try and error med att placera delarna så att det funkar bäst. Vissa delar är tom helt släta, man kan inte se tillstymmelse till linje.

Nej, det är ingen solid modell, bara landstället består av ca 50 delar, hela av 100+.
Egenskapen av resin beror på typen, där finns en djungel av olika, kombinerat med längden av härdning med UV så är det kanske mer tur än skicklighet om det blir bra.
Denna är limmat med "superlim", vissa delar med vanligt vitlim där det inte är kritiskt med hållfastheten, spackel funkar utmärkt som den jag använder till vanligt plast, Hagmans enkomponent. Slipning och grundmålning likaså, färgen biter bra, våtslippapper under vatten är att rekommendera, men både egenskaper vid slipning och gravering följer ungefär som vid vanlig plast.
Till framkroppen använde jag klarresin för fönstrens skull, det blir ju inte bra, men bättre än svart dekal i mitt tycke, alternativet är att blanda in vacudragning. Men det får vänta till mitt nästnästa project, det är mycket fibblande ändå.

//Anders
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Fantastiskt vacker modell och flygplan , en bevingad Delfin .
//Lennart
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Ser jättefin ut. Anar att resinprinter är att föredra i alla lägen. Har sett lite fina modeller med vanligt filament falla sönder efter några år. Att då lägga ner mycket tid på en 3D utskrift känner jag är lite sorgligt...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Jättefin! Och fascinerande med tekniken också. Men framför allt en riktigt läcker finish! Tjusiga dekaler också!
Skriv svar