Airfix BHC SRN4 Hovercraft 1/144

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Airfix BHC SRN4 Hovercraft 1/144 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Till slut blev den här klar. En tuff kamp som ändå resulterade i ett hyggligt resultat. Men alltför närgångna blickar undanbedes. :)

Bild

Även om det var slitigt emellanåt (=hela tiden), var det riktigt kul att faktiskt bygga den här efter alla dessa år.

Bild

Bild

Som jag nog nämnt tidigare, ju mer jag satte mig in i förebilden, desto mer insåg jag att det här inte handlade om att bygga en modell helt trogen originalet - om det här var ett hästjobb är det inget mot vad det hade varit. Så det var tillräckligt stor utmaning att få ihop den rakt ur lådan. Vackert så!

Bild

Och dessutom kul att bygga något så annorlunda och få lösa helt andra utmaningar än de man brukar stöta på som flygbyggare! Något som varit ett minitema för min del i år, mer kommer i årsbokslutet (jag har varit lite slö att redovisa mina byggen här, inser jag). Ombyte förnöjer, något jag rekommenderar varmt!

Bild
Proosen
Namn: Niclas Proos

Re: Airfix BHC SRN4 Hovercraft 1/144

Inlägg av Proosen »

Den där var en ouppnåelig dröm när jag växte upp, vet inte om jag någonsin såg en byggd?
Det gör det extra kul att se en snyggt byggd svävare som din.
Tror att det låg någon strandad kvar eller om det bara var ramperna jag såg när vi kom till Dover från Oostende för många år sedan? Minnet är lite suddigt tyvärr.

Edit:
Kollade lite snabbt och den sista låg nog kvar när vi ankom med färjan då den tydligen skrotades på plats 1998.

/Niclas
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Vilken fantastisk mackapär! Och jag tror aldrig vi kommer att få se sådana igen, det är nog en era som är borta för evigt. Känns lite extra dumt eftersom de gick i drift en stor del av mitt liv men att jag aldrig fick se någon, jag såg aldrig ens de som gick mellan Malmö och Kastrup!

Maffigt bygge Björn, tycker den blev väldigt fin efter förutsättningarna. Vi är bortskämda med modeller idag, man uppskattar det moderna desto mer efter ett sådant här bygge.

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Den har du lyckats mycket bra med Björn. Jag har den byggd här hemma, och det där var en sådan där modell, som jag var glad att jag fiick klar. Ingen modell man vill bygga flera gånger :) Mycket fin som sagt.
//Lennart
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Supersnyggt resultat. Vad jag förstått inte så svår/dålig som deras Concorde men inget man slänger ihop över en helg.
Det är som andra redan skrivit en barndomsdröm man aldrig hade råd med. Airfix ger ut många av sina gamla modeller som nyutgåvor undrar varför den där inte återkommer.

Anders E
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Magnus: BMC 1100 är ett nyare namn, från den tiden när British motor company ägde alla märken och insåg att alla deras varumärken var körda i botten. Ännu senare gick dom ihop med Triumph, och började kalla bilarna för Leyland. Inte heller det funkade, och på slutet hette dom Rover.
Det inte lite ironiskt att en av deras finare märke MG nu pryder kylaren på en kinesisk el-bil.
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Fullständigt faktiskt bygge !
Bilden i Airfixkatalogen med BMCn fascinerande även mig i barndomen men jag har aldrig vare sig övervägt eller vågat ta mig an denna klassiker.
Skriv svar