Lennart!
Jag har de senaste åren jobbat en del åt Wassara som gör borrhammarna som LKAB använder i Kiruna och Malmberget, därav mina gruvbesök! Sedan var min farfar gruvarbetare men det var kol man bröt och i helt andra änden av Sverige men det är en annan historia

.

- magnetit.jpg (293.18 KiB) Visad 3680 gånger
En "egenbruten" bit magnetit från malmkroppen "Kaptenen" i Malmberget. Egenbruten såtillvida att den låg på vår Simba-rigg efter att jag fått testa att sköta matningen manuellt en liten stund under överinseende av Dennis som kör maskinen i vanliga fall

.
För några år sedan var jag upp vid Lucia-tid och fick äta julbord till lunch på 1200 meters djup i gruvan, vi kom fram till att om jag skulle börja jobba där "på riktigt" så hade jag sannolikt varit enda skåningen i gruvan

. En kille satt mitt emot mig och såg lite trumpen ut, Dennis sa till honom: "Stefan, du behöv int va sur på han för att han är skåning" varpå Stefan tittar upp och svarar lite generat: "Jag är int sur, jag förstå bar int va han säj"! Trots språkförbistring på vissa håll så är det en arbetsplats med sällsynt vänliga och hjälpsamma människor, jag gillar verkligen att vara där när vi provar fast det var ett tag sedan sist nu.
Till slut, magnetiten är kul. Den ser (för mig som inte är specialintresserad) ut som vilken jäkla sten som helst men så fort man får den i handen så fattar man att det är något helt annat, den är märkbart tung!
Hälsningar
Magnus