Big Wrecker

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Tankman
Namn: Mats Stråhle

Big Wrecker

Inlägg av Tankman »

Jag tänkte svära lite i kyrkan och lägga ut några bilder på mitt bärgningsbygge som motvikt till alla icke bilar!
Har utgått ifrån en Italeri Scania T142M som del donator tillsammans med ett Revell bärgningsaggregat av något amerikanskt ursprung.
Sen febrilt letande i skrotlådan samt massor av Evergreen, Green Stuff och annat tjafs har tillkommit.
Grundbygget var en 6X4 men jag tyckte det var för ynkligt så det blev en 10X4 istället.
En extra bakaxel, och en styrbar framaxel lades till.
Förlängt chassiet 88mm, byggnationen 55mm.
Gjort kranen roterbar, förlängt armarna 55mm.
Gjort fyra stödben från scratch.
Gjort en bärgningsgrind från scratch.
Som vanligt så vill jag ha så mycket som möjligt rörligt vilket inte underlättar men gör det hela intressantare;)
Blir garanterat inte klar denna sida nyår!
Keep on Truckin´!
Bilagor
11.jpg
11.jpg (3.83 MiB) Visad 8044 gånger
12.jpg
12.jpg (2.45 MiB) Visad 8044 gånger
13.jpg
13.jpg (3.67 MiB) Visad 8044 gånger
14.jpg
14.jpg (3.47 MiB) Visad 8044 gånger
Mats Stråhle
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Big Wrecker

Inlägg av magnusf »

Du ör fasen plastmodellernas Svempa!

Jag vet att du mer bygger din drömbärgare än slaviskt följer någon förebild (sa jag Svempa :) ?) men är det tänkt att den ska teleskopera mellan hytten och aggregatet? Är det för att göra hyttdelen till motvikt när man lyfter?

Jag gillar lastbilar med dubbla framaxlar, de var vanliga i Danmark när jag växte upp (ofta MAN som var väldigt ovanliga i Sverige på 80-talet) och jag tyckte alltid de såg coola ut.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Såg någon sorts Kenworthkoloss med multipla axlar här och där som släpade på någon lika djävulsk maskin idag (Western Star), märkligt sammanträffande. Bra jobbat med kul scratcharbete, Mats.
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Lastbilar är häftiga särskilt dina byggen som sällan/aldrig? Är byggda OOB.
Det här bygget ska bli intressant att följa.

Anders E
Tankman

Inlägg av Tankman »

magnusf skrev: 02 dec 2024, 07:58 Du ör fasen plastmodellernas Svempa!

Jag vet att du mer bygger din drömbärgare än slaviskt följer någon förebild (sa jag Svempa :) ?) men är det tänkt att den ska teleskopera mellan hytten och aggregatet? Är det för att göra hyttdelen till motvikt när man lyfter?

Jag gillar lastbilar med dubbla framaxlar, de var vanliga i Danmark när jag växte upp (ofta MAN som var väldigt ovanliga i Sverige på 80-talet) och jag tyckte alltid de såg coola ut.

Hälsningar

Magnus
Hej Magnus!
Jag har utgått från fantasieggande bilder på groteska amerikanska bärgare som snudd på får denna att blekna!
Att det blev en Scania var mer att jag hade en i skroten och en nästan obyggd och ett bärgaraggregat som låg i vägen:)
Dubbla framaxlar är bara ett måste:) Jag skulle dock inte vilja försöka vända detta monster någonstans på allmän väg!!
Utrymmet mellan hytt och byggnation ska bli till ett verkstadsutrymme.
Tackar för berömmet!
Mats Stråhle
Tankman

Inlägg av Tankman »

Stellan skrev: 02 dec 2024, 10:58 Såg någon sorts Kenworthkoloss med multipla axlar här och där som släpade på någon lika djävulsk maskin idag (Western Star), märkligt sammanträffande. Bra jobbat med kul scratcharbete, Mats.
Tackar för berömmet!
Var det Down Under som du såg denna?
Trodde bara det var jänkarna som byggde dessa brutala kärror.
Du vet hur det är med scratch bygge, man har alla goda intentioner men sen spårar det ur:)

Kramar från oss båda!
Mats Stråhle
Tankman

Inlägg av Tankman »

Anders.Edblad skrev: 02 dec 2024, 17:55 Lastbilar är häftiga särskilt dina byggen som sällan/aldrig? Är byggda OOB.
Det här bygget ska bli intressant att följa.

Anders E
Hej Anders.
Tackar för berömmet!
Oftast så har jag ambitionen att inte ställa till det så mycket utan försöka hålla mig inom vad som skickas med i lådan.
Men den har hade jag förebilder från USA som inspirerade och angav riktning.
Sen är det kul att såga och limma, ibland så sitter bitarna där de ska, ibland inte;)
Hjälper inte att jag vill ha så mycket som möjligt rörligt åsså!
Mats Stråhle
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tankman skrev: 04 dec 2024, 07:10
Stellan skrev: 02 dec 2024, 10:58 Såg någon sorts Kenworthkoloss med multipla axlar här och där som släpade på någon lika djävulsk maskin idag (Western Star), märkligt sammanträffande. Bra jobbat med kul scratcharbete, Mats.
Tackar för berömmet!
Var det Down Under som du såg denna?
Trodde bara det var jänkarna som byggde dessa brutala kärror.
Du vet hur det är med scratch bygge, man har alla goda intentioner men sen spårar det ur:)

Kramar från oss båda!
Jupp. Mycket Scania och Volvo här på kort och mellandistans men skulle tro att de flesta är Kenworth och Western star. Omkörning av dessa med fyra släp på tvåfilig väg gör att man får hålla andan och tungan rätt i munnen onödigt länge, speciellt som man bara ser värmedaller en bit fram över vägen. Sök på Australia och Road train så kommer det upp mycket inspiration. Kram tillbaka!
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Intressant byggprojekt och snyggt pc arbete.

Stellan" jag är mega förtjust i malm transport bilarna i Australien .
Finns för övrigt en mycket intressant film på Youtube, "The history of Road Train"
//Lennart
Bilagor
02.jpg
02.jpg (39.86 KiB) Visad 7279 gånger
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Lennart, allt går på vägarna här eftersom man ännu inte uppfunnit tågtransport värt namnet.

Rekomenderar gamla klassikern Convoy, om inte annat för att hylla Kris Kristofferson som gick bort nyligen https://www.youtube.com/watch?v=TSRGxkv3sjE
Skriv svar