This is Sparta!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
mivan
Namn: Mikael Vannestam

This is Sparta!

Inlägg av mivan »

Spartaner och Perser
Spartaner och Perser
IMG_7741.jpeg (3.46 MiB) Visad 2754 gånger
Jag ger mig i kast med 3-D printade figurer som verligen inte
är av högsta kvalitet, eller ens andrasortering. Låt oss se om jag kan få fason på dem, kanske Holst blir glad åtminstone?
Plasticbattle

Re: This is Sparta!

Inlägg av Plasticbattle »

Interesting subject. Will be interesting to see how this unfolds. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Jag blir överlycklig ... ja rent av extatisk!
Hopliter is da shit, som Platon brukade säga.

Jag har samma figurer men uppfattar dem som rätt okej. Jag har dock inte rensat bort alla gjutstammar ännu. Men de är såklart inte lika detaljerade som resin- eller vitmetallfigurerna. Men de är relativt korrekta. Handledsskydden är dock ett slags fantasy-påfund. Men i övrig är de bra.

Ett extra plus för att det även finns motstånd i form av ett gäng perser. Förmodligen "äppelbärare" efter den kulformade motvikten på spjuten. De är även kända som "de odödliga" eftersom de alltid var 10 000. Dog en ersattes han omedelbart med en annan så att styrkan alltid var 10 000. Allt enligt "sanningssägaren" och "historieskrivningens fader" Herodotos.

Det ska bli jättekul att följa detta.

μολὼν λαβέ
"Molon Labe!"
Senast redigerad av Lurifax den 05 nov 2024, 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
holst

CU@C4
mivan

Inlägg av mivan »

Lurifax skrev: 05 nov 2024, 07:07 Jag blir överlycklig ... jag rent av extatisk!
Hopliter is da shit, som Platon brukade säga
Nä, va kul! Är dina oxå 1/35? Det är framför allt ansiktena på Perserna som är suddiga! Men, när de är 10000 försvinner förmodligen anletena i mängden!
Nu måste jag lägga ned lite arbete på spjuten, när jag ersätter dem med pianotråd! Yxorna är korrekta har jag fått bekräftat av en historieintresserad jobbkollega.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

mivan skrev: 05 nov 2024, 08:29
Lurifax skrev: 05 nov 2024, 07:07 Jag blir överlycklig ... jag rent av extatisk!
Hopliter is da shit, som Platon brukade säga
Nä, va kul! Är dina oxå 1/35? Det är framför allt ansiktena på Perserna som är suddiga! Men, när de är 10000 försvinner förmodligen anletena i mängden!
Japp, mina är också 1/35 vilket är en lite annorlunda skala för den här typen av figurer.

Det blir kul att se ditt bygge.
holst

CU@C4
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Det enda "figurparet" som jag tycker är lite konstigt är spartanernas strategoi, befälhavare, som hoppat upp på en perser som står framåtlutad. Det ser knäppt ut. Jag tror det är hämtat från filmen 300. Annars är det finfina figurer.
holst

CU@C4
mivan

Inlägg av mivan »

Jag borde kanske ha beställt en större skala? De är relativt små för att vara 1/35!
Skriv svar