Ventura Spitfire Mk 18

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ventura Spitfire Mk 18

Inlägg av magnusf »

Vingskarvarna...

Bild
Jag shimsade med tunna plastremsor på båda sidorna av kroppen, nu ska det här få sätta sig ordentligt något dygn eller två innan jag slipar till det. Tror det här är enklaste sättet jämfört med att limma ihop kropp och vinge och försöka fylla i efterhand.

Hälsningar

Magnus
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Nu börjar du få upp tempot ser jag :lol:
Vingskarvarna var värre än på min maskin. Krymper plast över tiden månne? :?:
/Anders
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Anders! Nä, plast krymper normalt inte med tiden, inte på det här sättet i alla fall. Det är nog mer ett resultat av min vanliga tur med saker och ting :D !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Jösses,
Jag är glad att jag aldrig sprungit på någon Ventura Spitfire. Har nog tillräckligt att göra ändå... :)

Ärligt, jag trodde P-51D Mustanger var det jag hade mest av här hemma. Nu vågar jag inte räkna antalet Spitfire's i hobbyrummet.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Min första Ventura Spifire var lite som Din, men den nya ser ut att gå ihop mycket bättre, naturlig variation inom Ventura släktet!
/Neil
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Heller var min favorit på 80-talet, men just denna Spit 16 köpte jag för 5:- utan bakkropp, en av mina bästa investeringar, den har gett mycket delar.
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

André! Du vet att du innerst inne vill bygga en Ventura-spit...

Neil! Det är bra att samla på skrotet. Mitt problem är mest att hitta rätt del i plast-Hades när jag väl behöver den :) !

Så till slut så fick jag dit lite inredning och limmade dit vingen. Kan inte påstå att den här direkt drar mig till arbetsbänken men nu känns det lite roligare igen! Det som oroar mig mest nu är alla småskavanker i modellens yta, det finns en massa, stenhårda, små, plastknutar överallt. Gärna på ställen som är lite svåra att komma åt.

Bild
Inredning! Lite Eduard, lite Airfix (spak och "golv") samt en Cooper Details-stol.

Bild

Bild
Sådär ja, inte alltför illa :) ! Ska lägga på lite spackel nu på morgonen som får sätta sig tills ikväll. Köpte en ny tub Hagmans i veckan, den gamla var till slut bottenfrusen efter 15 år eller så, så det känns lite extra festligt. Man får ta tillvara på livets små glädjeämnen :D

Bild
Det ska dit ett förgasarluftintag också, kommer att se bättre ut då...

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Det tar sig fint för dig!

Klart André ska bygga en också! Kan jag så kan han...

Själv så är jag så korkad att jag sprättade ännu en modell igår kväll för att delta i ett gruppbygge på Instagram som tilltalar mig. Ett snabbygge är det tänkt utan några extravaganser, bara bälten från Finemolds och MER's från Hasegawa är tanken. Det är trots allt bara en gammal Fujimi med hård och skör plast...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Frasse
Namn: Göran Fransson

Inlägg av Frasse »

Snyggt byggt med fina hjulhus. Jag hade nog lite för bråttom och lämnade inte hjulhusen någon tanke mer än att lägga till några förstärkningar.
magnusf skrev: 27 okt 2024, 06:41 Vingskarvarna...
Jag shimsade med tunna plastremsor på båda sidorna av kroppen, nu ska det här få sätta sig ordentligt något dygn eller två innan jag slipar till det. Tror det här är enklaste sättet jämfört med att limma ihop kropp och vinge och försöka fylla i efterhand.
Jag limmade övervingarna mot kroppen först och behövde bara trimma lite på undervingen och jag upplever att dihedralen blev ok.

Mvh
Göran
Paint it black ! :twisted:
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Du får ihop den riktigt bra ser jag. När det gäller de småplastklumparna som fanns även på min modell var det i första hans i panellinjerna. Jag försökte dra om de flesta men det blev nog kvar en hel del. Undrar hur det kan komma sig att det blev så mycket sådant skräp på ytan?
/Anders
Skriv svar