Jag har experimenterat med att göra snö, till en vinjett jag planerar (sedan typ ett år tillbaka). Jag har köpt Ammo Migs Powder Snow, Wet Snow och Snow Binder och de fungerar bra, men jag får inte till den där riktigt krispiga nysnökänslan. På AIM nu för en månad sedan så såg jag en vinjett där byggaren/skaparen/artisten (får vi väl ändå säga) hade experimenterat med bikarbonat. "Hmm... Intressant," tänkte jag. "Värt att pröva, för bikarbonat är billigare än Ammo Mig-produkter."
I förrgår gjorde jag ett försök, jag smetade ut ett ganska tjockt lager trälim, pudrade över generöst med bikarbonat, lät torka och borstade bort överflödet imorse. Det blev... helt OK. Bikarbonatet funkar, men trälimmet gulnade under torkning (och gul snö är INTE tanken jag har med min vinjett...) och jag funderar dessutom på hur jag får till fot- och medspår i snön, tror att konsistensen på trälimmet inte riktigt tillåter vad jag vill göra.
Jag kommer att experimentera vidare, kanske bland in vit färg i trälimmet, kanske trycka ner "objekt" (vad jag har till hands) när trälimmet har börjat torka men inte riktigt klart, kanske blanda trälim med Ammo Mig-produkter... Vi får se.
Någon annan som har försökt sig på något liknande?
Snö - så här har jag gjort, hur gör man?
Re: Snö - så här har jag gjort, hur gör man?
Det var länge sedan och jag misstänker att det finns bättre saker till modelljärnväg idag.
Gul snö?
Smaka! Det kanske är öl!
Smaka! Det kanske är öl!
Bygger alldeles för sakta..
Tja, min son föreslog att jag skulle köpa en storpack hundar i lämplig skala och ställa ut över hela vinjetten... Men som sagt: Inte den effekten jag är ute efter.
Men tack för tipset om Micro Balloons! Jag fortsätter att leta och experimentera.
Men tack för tipset om Micro Balloons! Jag fortsätter att leta och experimentera.