1:72 Kompositbygge Me 262 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan

Re: 1:72 Kompositbygge Me 262

Inlägg av Morgan »

Det blev som sagt lite tvärt med bytet av förebild mitt i sluttampen av bygget, men jag valde att efterlikna en Me 262, som har fallit offer för en totalt decentraliserad och oorganiserad tillverkning, så som det säkert var under de sista månaderna i det krigstida Tyskland.

Fram- och bakdelarna av flygplanet har fått ett kamouflage, medan mittendelen har fått ett helt annat, och mittendelen har dessutom inte fått någon ljusblå kamouflagefärg undertill. Den ena jetmotorn är helt i metallfinish och på den andra motorn är två plåtar helt omålade.

Det är ännu långt ifrån färdigt. Bland annat har jag tänkt att måla rodren och klaffarna i en annan ljusblå nyans och kanske också lägga till något fältmässigt tillägg till det helgröna kamouflaget. När landningsstället är på plats ska den också få två fällbara bränsletankar.

Arbetet går vidare, men nu är förebilden en fiktiv tysk Messerschmitt Me 262A-1a.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det tar sig! Den där övergiven bredvid Autobahn med lite amerikaner som går runt och kliar sig i huvudet och funderar över vad de hittat!

Hälsningar

Magnus
Morgan

Inlägg av Morgan »

Tack Magnus!

Det värmer faktiskt och motiverar mig jättemycket att fortsätta bygget med samma energi som innan.

Jag blev så himla besviken över att CMK-dekalerna var rena rama skiten rent ut sagt och är jätteglad över att få så positiva ord om mitt bygge hittills.

En modellbyggebekant skrev precis samma sak när jag skickade bilderna till honom.

Vänligen, Morgan
Morgan

Inlägg av Morgan »

Alla dekaler undertill är på plats och har fått ett par omgångar med Micro Sol. Även den vita bakgrunden till ett svart-vitt hakkors på stjärtfenan finns där. Den svarta delen kanske kommer på plats, annars behåller jag det så som det är.

Imorgon ska jag försegla dekalerna undertill och på stjärtfenan med blank klarlack är det tänkt och så gör jag vidare med dekalerna under helgen.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
Morgan

Inlägg av Morgan »

Nu har även överdelen av flygplanet fått huvuddelen av de dekaler som ska finnas där.

Detta blir ett fiktivt flygplan som tillhör KG(J) 54.

Återstår gör serienummer, instruktioner för flygmekaniker, kanske dekaler på fälltankarna samt eventuella nedskjutningsmarkeringar.

Och naturligtvis även antenntråden.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
Morgan

Inlägg av Morgan »

Jag ville åtminstone ha dekaler på de fällbara bränsletankarna, även om det var enligt mitt eget huvud, så nu har fälltankarna de obligatoriska märkningarna "Keine Bombe!", "Achtung! Kraftstoffbehälter" samt den tredje.

På onsdag är det tänkt att dekalarbetet ska fortsätta.

Tack ni som läser!

Vänligen, Morgan
JonathanRL
Namn: Jonathan Lundkvist
Kontakt:

Inlägg av JonathanRL »

Den börjar vara så klar så snart är det enda saknas är det obligatoriska skämtet för att få flyga med Jagdverband 44!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

På Eduards dekaler för extratankarna kan man läsa att man får 20 (?) Reichsmark om man lämnar in en upphittad tank. Okänt var den ska lämnas in dock :) !

Hälsningar

Magnus
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

magnusf skrev: 22 okt 2024, 07:57 På Eduards dekaler för extratankarna kan man läsa att man får 20 (?) Reichsmark om man lämnar in en upphittad tank. Okänt var den ska lämnas in dock :) !
Jag tycker mig ha sett fälltankar som preciserar att de ska lämnas in på närmaste polisstation, men lyckas i detta ögonblick inte hitta de bilderna.
Morgan

Inlägg av Morgan »

Jag har för mig att det står "Lage sofort bei der nächsten Polizeidienststelle oder Fliegerhorst melden. Belohnung RM 10."

10 RM var väl ganska mycket pengar på den tiden, typ en halv månadslön för en arbetare om jag inte minns helt fel?

Men våren 1945 tror jag att man hellre stal innehållet i de fällbara bränsletankarna i smyg än att man brydde sig om pengarna, särskilt som handeln florerade på den svarta marknaden.

Vänligen, Morgan
Skriv svar