Späda Vallejo för sprutning?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Späda Vallejo för sprutning?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag brukar vara lite petig med att använda samma tillverkare av färg och och förtunning när jag sprutar färg. Jag tycker att jag eliminerar i alla fall en möjligt felkälla och kan då i princip bara skylla på mig själv att jag bär mig dumt åt.

Vallejo är inte mitt första val när det gäller färg men jag har inte inte så mycket att välja på i detta fallet och vad ska jag använda för alternativ spädsoppa till denna färg (jag har inte Vallejos egen thinner hemma)?

Det som finns att välja på i barskåpet är Tamiya Acrylic thinner, Gunze leveling thinner, Lifecolour Acrylic thinner, T-röd och Ajax (samt att jag har en liten skvätt Vallejo Airbrush cleaner).

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Spad16
Namn: Neil Crawford

Re: Späda Vallejo för sprutning?

Inlägg av Spad16 »

Nu har jag nästan slutat med vallejo, jag gillar MRP. När jag handmålar med vallejo , vilket jag gör ganska ofta, spädar jag bara med vatten.
Annars använde jag Vallejo Air brush thinner, eller Volvo spolarvätska. Jag är lite rädd för ajax, det blev konstigt en gång, men då var det nog golvpolish som reagerade. Vad sägs om en blanding av Vallejo Airbrush cleaner och vatten (eller T-röd).
/Neil
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Har hört att Ajax eller dylikt gör det till en gegga?'

Har inte sprutat så mycket med Vallejo men fick tipset att spä med deras Cleaner och det har varit okej.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Skippa barskåpet, gå direkt till köket och spola upp ett glas vatten för det är det du behöver. Rengör med T-röd.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Vatten funkar (precis som Vallejo-kungen Stellan säger :) ) men du kan även testa med Lifecolors thinner och se om det funkar eller blir bättre än vatten. Gunze och Tamiya funkar inte, och inte heller T-röd även om man med fördel rengör med det (upprepar återigen Vallejo-kungens ord :) ).

Hälsningar

Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ja, varför gå över bardisken för vatten? Vet inte om Lifecolors soppa gör saken bättre, har alltid varit nöjd med vanligt kranvatten. Dutta en droppe färg i en pöl med Lifecolor och se om det skär sig eller om det blandar sig lätt utan att bli grynigt eller limkleggigt. Se till att skaka flaskan till du blir trött i armen och sedan lika länge till. Används Vallejo model color eller Vallejo air? Det som folk som använder Vallejo brukar klaga på är att det torkar för snabbt på spetsen, kanske det löser sig med Lifecolor eller någon form av retarder.

Magnus, asch då... 8-)
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar