Ventura äventyr

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders
Namn: Anders Nowotny

Ventura äventyr

Inlägg av Anders »

Först ett stort tack till Magnus, jättebra initiativ, man skulle kanske gå genom sin hög och ge bort sånt som enbart ger dåligt samvete..... ;)
Som sagt är jag värdelös på att dokumentera så det blir lite sporadiskt.
Alla vet ju nu hur delarna ser ut
Bild
det är väl det vi får leva med. Tycker nästan den ser levande ut med sina ådror, men som många brukar påpeka, så ser utsidan helt ok ut. Tvärtom så är panellinjerna så delikata så dom lär försvinna i målningen.
Det gäller att bruka alvar med torrpassningen, då går dom ihop fint. All inredning får man tillhandahålla själv, jag gör det som syns, mitt handikapp är att jag är "non Spit expert" så blir några detaljer fel i slutändan så lär jag kunna leva med det.
Nu blandar jag mina bilder, eftersom jag bygger båda samtidig, men den grå plasten är Mark 15, den beiga Mark 47 förutom stabbarna som har motsatt färg :roll:
Sparade det fina nätet som följde med till luftintagen och använde mitt system som jag brukar, en liten nätpåse till typ smycke.

Bild

som blir såhär

Bild
Bild
Bild

Inredning påbörjat

Bild
Bild

Landställen såg lite tradiga ut så det blir nya, i bästa fall blir dom bättre, iallafall stabilare :lol:

Bild
Bild

Detta var statusen för nån vecka sen, får ta lite mer foto. Nu är det igång åtminstonde. Har ju en till som jag hittade här hemma, en PR19 från Daedalus, samma plast, men den sparar jag lite till mörka novemberkvällar, får hitta svenska dekaler först också, dom som fanns med har jag nog använt till mit Vacu bygge när jag ratade byggsatsen förra gången.
aln63
Namn: Anders Lindgren

Re: Ventura äventyr

Inlägg av aln63 »

Hej
Kul och inspirerande att se ditt bygge. Även jag har börjat med min spitfire vii men håller alltjämt på att slipa på delarna så att de ska passa ihop.
Hur gjorde du landningsställen? De ser fina ut tycker jag och de som följde med ser inte ut att kunna klara modellens tyngd.
Mvh
Anders (L)
Anders

Inlägg av Anders »

Själva benen är 2 kanüler som passar ihop, saxlänken saknas ännu och luckorna har jag plockat från Special Hobbies FR46 som även har delarna till MK47 som extra. Kommer nog att ta avgassrören också tror jag, däremot passar inte deras huv, den är för bred för min kropp, synd.
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Bra jobbat, jag tittade igenom min Spitfire reservdelslåda och hittade en hel del, jag kommer att byta ut ungefär som Du har gjort.
/Neil
Anders

Inlägg av Anders »

Jaha, då var vi komna en bit till, det mesta har funkat bra, vacu huvar är inte min älsklingsgrej men här gick det godkänt för mig, tycker jag. Inredningarna blev bra, fast bilden blev ju inte det

Bild

valde att måla dom svart o vita ränderna

Bild

dekalerna på MK15 var kass, dom hade lagt under vitt på kokardena, men bara till hälften så det var bara att slänga dessa o leta nytt

Bild

men nu är statusen så här. Inte vädrat än, om jag gör det så blir det väldigt lite, dom var ju "blanka". Osäker på hur stencilerna såg ut, och i vilken ordning allt var påmålat. Nu har jag valt att sätta småtexterna sist, mycket möjligt att dessa dåldes av ränder och kokarder, men såhär fick det bli i brist på bättre vetande.
Kan konstatera att dom är bättre än sitt rykte om man lägger till rejält med egeninitiativ och har lite överseende med vissa detaljer. Propellrarna är jag minst nöjd med, dom ser lite grova ut men jag får leva med det. Tror inte det blir några sömnlösa nätter för det...........
Hittade ju en Ventura spit till i min egen stash, den får vänta tills mörka vintern, tyckte att dessa var mer angeläget eftersom Magnus var så givmild så då skulle dom ju inte bli liggande bara här, det var ju liksom inte meningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så för min del är Ventuara äventyret avslutat för denna gång, och en gång till TACK Magnus.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt! Min Mk.17 ligger här och väntar men jag har inte haft någon större bygglust över en längre tid fram till den här veckan då jag rensade bordet och satte mig och monterade bandlänkar från Trex till en PzKpfw IA och även började bygga på en dylik från Dragon. Jag vill få till min Mk.17 men ibland måste man låta Mojon styra lite om vad som ska bli gjort.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Snygga byggen! Svårt att förstå att under uten finns de där plastådrorna som får modellen att se ut som något levande...
/Fredrik
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Två Ventura-Spitar på i princip lika många veckor, jag har byggt EN på 30 år :) ! Nu känns det inte som det finns några ursäkter att dra ut på det för min del längre, jag får skylla på mitt maniska byggande av finbyggsatser...

Tycker de blev superfina, de ska du vara stolt över! Och dekaler till S 31 / Mk XIX. Vill du bygga S 31 så tycker jag du ska köpa de här: https://www.mooserepublic.se/product/s- ... -mk-xix-2/. Vill du bygga RAF så har jag kvar ett Xtradecal-ark där jag snott en av märkningarna till den här (nej, inte Ventura, Airfix :) )
Bild
där du kan få plocka vad du vill ha!

Bra jobbat Anders, och det gläder mig mycket att mina dåliga samveten kan komma till nytta och glädje på annat håll!

Hälsningar

Magnus
Anders

Inlägg av Anders »

Tack för erbjudanet, kanske återkommer i ämnet. Har ju en S31 så jag har inte riktigt bestämmt mig än. Roberts dekaler ser finfina ut, lite sugen om jag hittar ett ex. Dom jag använde från Jens sats var som brädor, milt uttryckt och då är det många år sen jag byggde den.
Jag tyckte detta var kul, blev lite Spittinspirerad nu.... 8-)
Frasse
Namn: Göran Fransson

Inlägg av Frasse »

Riktigt fina byggen! Verkar fiffigt med smyckespåsen till kylarna.

Göran
Paint it black ! :twisted:
Skriv svar