Ventura: vansinnet börjar!
-
- Namn: Ragnar Hedlund
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Ja alltså, om ingen annan tar den norska IX:an så kan jag förbarma mig (eller sjunka djupare in i vansinnet), jag börjar få Ventura-feeling här!
Onwards, upwards! / Ragnar H
-
- Namn: Ragnar Hedlund
...nåra bilder bara för att visa att även jag faktiskt har kommit igång! Jag tänker för enkelhetens skull rapportera om mina byggen i den här tråden eftersom de redan är presenterade här.
Inledningsvis är det en del jobb med att rensa delarna, men det tar faktiskt inte så lång tid. Tricket är att inte vara för försiktig, det är MYCKET som ska bilas bort. Här har jag använt K120-sandpapper, alltså sånt man normalt använder för att slipa typ väggspackel...trodde aldrig jag skulle använda det på en modell! Med det gick det ganska snabbt. Har man en sån där dremel-grej går det säkert bra att använda den också. Spinner, prop-blad och stabilisatorer. Om man sågar loss stabbarna precis invid gjutstammen och filar lite får man till ett par praktiska tappar att fästa dem med sen. Kroppshalvorna ihopsatta med lite förstärkningsbitar samt sidoväggar från en slaktad 22:a från Airfix. ...och nu är det i princip klart för lite "normalt" modellbygge!
Inledningsvis är det en del jobb med att rensa delarna, men det tar faktiskt inte så lång tid. Tricket är att inte vara för försiktig, det är MYCKET som ska bilas bort. Här har jag använt K120-sandpapper, alltså sånt man normalt använder för att slipa typ väggspackel...trodde aldrig jag skulle använda det på en modell! Med det gick det ganska snabbt. Har man en sån där dremel-grej går det säkert bra att använda den också. Spinner, prop-blad och stabilisatorer. Om man sågar loss stabbarna precis invid gjutstammen och filar lite får man till ett par praktiska tappar att fästa dem med sen. Kroppshalvorna ihopsatta med lite förstärkningsbitar samt sidoväggar från en slaktad 22:a från Airfix. ...och nu är det i princip klart för lite "normalt" modellbygge!
Onwards, upwards! / Ragnar H
-
- Namn: Fredrik Almlöf
Asså, fungerar vanligt plastlim på de hör modellerna?! De ser ju som att ingenting någonsin skulle kunna bita, fästa, skära i dem!!!
Tur att man inte måste vara vansinnig själv, utan att man kan få uppleva det via er istället!
/Fredrik
Tur att man inte måste vara vansinnig själv, utan att man kan få uppleva det via er istället!

/Fredrik
Hej Magnus, Sätt upp mig på en Mk IX om det finns nån kvar. Jag har fått en ide.
/Neil
/Neil
Kör med Tamiyas flytande lim utan problem.
Neil! Det kommer en Mk IX på posten snarast!
Ragnar! Jag tjuvhåller lite till på de kvarvarande modellerna för att se om vi kan få med några fler stackare i fördärvet, dyker det inte upp fler hugade spekulanter (känns rimligt, folk är smartare än man tror...) så lastar jag av de sista på dig. Som det heter där jag kommer från: be careful what you ask for
!

Ursäkta svarslatensen, det är fortfarande semester och då är jag så förskräckligt upptagen
Hälsningar
Magnus
Ragnar! Jag tjuvhåller lite till på de kvarvarande modellerna för att se om vi kan få med några fler stackare i fördärvet, dyker det inte upp fler hugade spekulanter (känns rimligt, folk är smartare än man tror...) så lastar jag av de sista på dig. Som det heter där jag kommer från: be careful what you ask for

Ursäkta svarslatensen, det är fortfarande semester och då är jag så förskräckligt upptagen

Hälsningar
Magnus
Man tackar, tänkte att Du kanske glömt det, men ack inte! Jag ska bygga en civil CF-NUS, jag har dekaler. Jag har även en AZ kropp, men dels känns det lite fuskigt, dels ska det här vara ett snabb-bygge utan vidare inredning. Hoppas den är lika bra som PRXI då är det bara att smälla ihop!
Hälsningar Neil
Hälsningar Neil
Hej! Det låter kul. Finns det någon deadline? Jag skriver meddelande. Mvh Jakob, Sthlm
Jakob! Kul att du vill vara med! Du får välja vilken av niorna du vill ha (finns två kvar som saknar byggarnamn i bilden ovan), jag tror det är samma plast i båda men kan kolla en extra gång ikväll och lämna besked här. Envisas man kan man nog använda originaldekalerna men de är, i likhet med modellerna, från en annan tid.
Vad gäller deadline så får var och en göra sin insats i sin egen takt men det är ju kul om man postar sina öden och äventyr här! Sedan tror jag inte alla modellerna kommer bli klara men NÅGRA färdiga kommer vi säkert få se, om inte annat så har Ragnar redan lyckats och Björn är på god väg
.
Som sagt tidigare så bjuder jag på modeller och frakt.
Hälsningar
Magnus
Vad gäller deadline så får var och en göra sin insats i sin egen takt men det är ju kul om man postar sina öden och äventyr här! Sedan tror jag inte alla modellerna kommer bli klara men NÅGRA färdiga kommer vi säkert få se, om inte annat så har Ragnar redan lyckats och Björn är på god väg

Som sagt tidigare så bjuder jag på modeller och frakt.
Hälsningar
Magnus
Utan hopp om att nödvändigtvis nånsin bli klar, men jag har planer för en Spitfire Mk IX, så jag hakar på.