Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf skrev: ↑20 jul 2024, 07:50
Jag sitter också här och gapar över detaljerna, känns också helrätt ur modellbyggarsynpunkt att de i princip helt försvinner efter montering !
Slås alltid av hur helikopterbygge kräver en helt annan nivå av strategi och planering, både vad gäller målning och bygge med en massa ömtåligt spret.
Hälsningar
Magnus
Just planeringen för att kunna måla och maska är en nöt som är som ett bygge i sig. Jag har ett par andra helikoptrar som avstannat just p.g.a maskeringsproblem. Det är till att torrpassa dom ev. delar som man utelämnar och se till att man kan montera dessa efter målning utan för stora problem.
/N
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Tempot sjunker i verkstaden när semestern är slut men det har påbörjats lite målning.
Tamiya Primer och Tamiya X-2 (blank färg, huvaligen ) men med i stort sätt lyckat resultat. Självklart så fanns det någon skarv som behövde justeras lite och målas om.
Det ska ju till en massa dayglow färg på denna och jag har i princip bara Vallejo att välja på men som inte är min favvo färg att spruta. Jag tänkte att jag tar det lite långsamt här och tar några områden i taget för att se hur det går och minska risken för katastrofer.
Jag provmålade med "vanlig" Vallejo, det gick så där, det skvätte och kom en del partiklar så jag får testa att blanda färgen i någon behållare i stället. Jag tvättade av och bytte till den flaska med Vallejo Air som jag också har och denna funkade bra så jag körde med den.
//Nicklas
Bilagor
IMG_4194.JPG (1.07 MiB) Visad 8368 gånger
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Nicklas, jag är fanatiskt förtjust i lysorange och blandade 50/50 av Lifecolor och Vallejo och kom fram till en nyans som jag tycker är bättre än de flesta. Tunna lager av väl spädd färg är det som gäller.
Dags att lätta på all maskering och se om det går ungefär som jag tänkt och det är inga katastrofer ännu. Jag är hela tiden väldigt orolig för det lilla fästet till FLIR kameran att jag ska slå i det men ännu sitter det fast. Jag har tänkt mig ha kåpor på avgasrören, sido flottörerna är än så läng enbart löst monterat. Jag ska justera och flytta antennen på den vänstra flottören. Härligt med lite pyssel
Bilagor
ACDBAAE7-6F79-4F43-9144-78D02D5AE08B.jpeg (1.28 MiB) Visad 7042 gånger
E99097F3-699E-4031-B076-28D702F8C0C1.jpeg (1.4 MiB) Visad 7042 gånger
Jag har börjat få på lite dekaler. Det blir att improvisera lite när det kommer till små texterna då Norska Sea King helikoptrar har svarta texter och de som finns på Airfix dekalarket är grå eller vita.
//Nicklas
Bilagor
050B366F-7AD0-4135-AC19-0CEFAD794DFA.jpeg (821.3 KiB) Visad 6622 gånger
Det har gått lite segt med de sista detaljerna men nu är det bara extravinschen och ett par vindrutetorkare kvar sen får denna anses vara klar.
Det finns gott om bilder på grisiga Sea Kings (och även nytvättade) men jag har valt att gå på en skitig maskin.
Får se vad som blir nästa helikopterprojekt, kanske en Hkp 4 Vertol.
//Nicklas
Bilagor
0B5D3447-2850-4C83-82BC-BF092930C900.jpeg (1.41 MiB) Visad 3764 gånger
23700CF0-37BC-40E7-B97D-4CFC07940ABD.jpeg (1.44 MiB) Visad 3764 gånger