Har någon skaffat någon av SS Models 3D printade modeller och kan uttala sig om kvalitén?
Det finns ju lite små kul svenskt pansar ex PVRB 551 och det går ju att få i vilken skala som helst.
https://mry-sfw.com/collections/1-72-ss ... -model-kit
/Nicklas
SS Models 3d print?
-
- Namn: Nicklas Karlén
SS Models 3d print?
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Re: SS Models 3d print?
Är inte så förtjust i 3D printade modeller så jag har undvikt dom. Dessutom har jag inte koll på om dom tar hand om den svenska momsen eller om den tillkommer när modellen anlänt från Kina.
Däremot har dom förekommit en del på Missing Links forum:
https://www.tapatalk.com/groups/missing ... 0&start=10
Däremot har dom förekommit en del på Missing Links forum:
https://www.tapatalk.com/groups/missing ... 0&start=10
Jag slog till på deras Pbv302 i 35-skalan. Mest för att kolla vad det handlade om och med fullt öppna ögon för att det skulle visa sig vara en citron.
Till min förvåning ser det hela väldigt bra ut i mina ögon. Rätt mycket stödpinnar man måste pilla loss men det är ju lätt gjort. Någon del hade brutits av men det är ju lätt fixat med lite ca-lim. Den är utskriven med resinprinter så man slipper de ränder man måste brottas med efter filamentutskrifter.
Nåt särskilt spännande bygge blir det kanske inte men visst blir det en kul modell när den blir färdig.
Jag betalade ingen extra moms så jag antar att de hanterar det på nåt sätt, eller så hade jag bara tur i tullotteriet...
(Jag har f.ö. en Epbv 3022 från HobbyFan som jag aldrig lär bygga, om nån är intresserad av den är det bara att höra av sig - via email!!: hakan.grundstedt(at)live.se).

Till min förvåning ser det hela väldigt bra ut i mina ögon. Rätt mycket stödpinnar man måste pilla loss men det är ju lätt gjort. Någon del hade brutits av men det är ju lätt fixat med lite ca-lim. Den är utskriven med resinprinter så man slipper de ränder man måste brottas med efter filamentutskrifter.
Nåt särskilt spännande bygge blir det kanske inte men visst blir det en kul modell när den blir färdig.
Jag betalade ingen extra moms så jag antar att de hanterar det på nåt sätt, eller så hade jag bara tur i tullotteriet...
(Jag har f.ö. en Epbv 3022 från HobbyFan som jag aldrig lär bygga, om nån är intresserad av den är det bara att höra av sig - via email!!: hakan.grundstedt(at)live.se).

Jag har beställt några stycken hittills och byggt klart en Vickers A1E1 Independent i 1/72, halvklar med en PBV301 i 1/35 och har en IKV103 i stashen. Generellt är detaljeringen väldigt bra, speciellt i 1/72 så tror jag inte att jag sett något bättre i vare sig resin eller formsprutad. Det är dock en del typiska ränder från 3D-printningen. Lyckades inte få bort dem på ett bra sätt i 1/72, men i 1/35 gick det bättre. Jag la några lager med tunn primer och sedan slipade ytan, vilket funkade bra i större skala. I 1/72 var det klurigare, åtminstone för Independent som har väldigt mkt fina detaljer. IKV103 ser ut att kunna bli bättre.
Momsen ingår ju numera i priset från Aliexpress, så man slipper postens avgift
Momsen ingår ju numera i priset från Aliexpress, så man slipper postens avgift
-
- Namn: Nicklas Karlén
Det ser ju rätt OK ut. Jag tror att ska skaffa något från dom för att se själv.
Tack för input.
Nicklas
Tack för input.
Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
Det här var inte alls bra!
Jag trodde jag skulle kunna avsluta min utflykt i pansarträsket med de två pågående Strv 122 byggena. Som dessutom dragit ut flera månader pga ögonproblem.
Nu bara "måste jag" komplettera min temasamling nypansar https://www.diorama.one/svensk-nypansar/ med Pbv 302 i rätt skala 1/72 (den jag har är 1/76). Sen "måste man" visa upp en variant med Pvrbv 551. Och Ikv 91 behöver också en kompletterande modell i form av Ikv 103. Det är inte så mycket modellbygge med dessa modeller men man får iaf träna sin målnings- och vädrings-förmåga. Behöver ständig övning.
I min nypansarsamling ingår en MT-LB från Red Tank Miniature och en BMP-1 från IDAP Technology och kan bara säga att båda resingjutningarna är sanslöst bra. T ex med handtag ner mot 0,2 mm i diameter. Antar att det är samma med MRY-SWF modellerna.
Jag vet inte om jag kan säga tack för denna input nu när jag trodde jag skulle bli klar med nypansar till F10 Memorial

Nu bara "måste jag" komplettera min temasamling nypansar https://www.diorama.one/svensk-nypansar/ med Pbv 302 i rätt skala 1/72 (den jag har är 1/76). Sen "måste man" visa upp en variant med Pvrbv 551. Och Ikv 91 behöver också en kompletterande modell i form av Ikv 103. Det är inte så mycket modellbygge med dessa modeller men man får iaf träna sin målnings- och vädrings-förmåga. Behöver ständig övning.
I min nypansarsamling ingår en MT-LB från Red Tank Miniature och en BMP-1 från IDAP Technology och kan bara säga att båda resingjutningarna är sanslöst bra. T ex med handtag ner mot 0,2 mm i diameter. Antar att det är samma med MRY-SWF modellerna.
Jag vet inte om jag kan säga tack för denna input nu när jag trodde jag skulle bli klar med nypansar till F10 Memorial

- Bilagor
-
- DSCN5278 webb kompr.JPG (32.95 KiB) Visad 9391 gånger
-
- DSCN5284 webb kompr.JPG (30.38 KiB) Visad 9391 gånger
Blev förvånad för idag 11 juli dök två av mina tre beställda SS Models modeller upp i brevlådan levererade av PostNord. Har hela tiden fått "estimated delivery July 25". Man får hoppas att det var en delleverans och att tredje modellen dyker upp 25 juli.
Utan att ha tagit bort "stödpinnarna" så bedömer jag dock att kvalitet och detaljering är lika bra som de jag fått från andra tillverkare. Den modell jag packade upp för fotografering var vinklad på ett annat sätt än de två tidigare resinprintade modellerna.
Utan att ha tagit bort "stödpinnarna" så bedömer jag dock att kvalitet och detaljering är lika bra som de jag fått från andra tillverkare. Den modell jag packade upp för fotografering var vinklad på ett annat sätt än de två tidigare resinprintade modellerna.
- Bilagor
-
- Pansarvärnsrobotbandvagn 551.jpg (20.21 KiB) Visad 9044 gånger
Den tredje beställda modellen som tydligen skickats separat dök upp idag (12/7) som ett krav från PostNord att betala importmoms på 5 kr. Verkar som AliExpress har betalat svenska momsen 25% men sen har man i Sverige infört importmoms som också ska betalas. För den hanteringen tar PostNord 100 kr i hanteringsavgift. Eftersom det andra paketet gick fram utan att beläggas med importmoms så verkar det vara samma lotteri som tidigare.
Gäller att få hela leveranser i ett paket för att undvika risken med 105 kr på varje delleverans.
Gäller att få hela leveranser i ett paket för att undvika risken med 105 kr på varje delleverans.