Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jag har börjat pilla lite med Airfix Westland Sea King som släpptes förra året. Jag passade på att köp lite 3d dekaler till inredningen och jag har skaffat både dekaler från Eduard och Quinta. Båda är jättefina men jag ger nog segern till Quinta som jag använt mig av här. Nu kommer Eduard dekalerna till användning till den Hasegawa Sea King jag har liggandes.
Airfix modellen är så här långt bara en positiv upplevelse, något stora ejektor märken på en del ställen men inga större problem. Det är lite kul att det är 4 olika märkningsalternativ men det är samma individ som har haft olika målningar. Modellen är förbered för framtida andra versioner och man kan nog räkna med att det kommer att komma HAS.3 samt HC.4 varianter då en del smådelar till dessa versioner finns med på gjutramarna.
Jag bifogar ett par bilder innan jag slår ihop inredningen och i princip inget kommer att synas .
//Nicklas
Bilagor
IMG_4148.JPG (727.48 KiB) Visad 10346 gånger
IMG_4146.JPG (1017.47 KiB) Visad 10346 gånger
IMG_4145.JPG (964.63 KiB) Visad 10346 gånger
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Roligt att se! Har sugit lite på den där med tanken på att bygga en norsk kärra. Har sett dem flygande i masttoppshöjd över Oslofjorden vilket är rätt häftigt. Följer med intresse!
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Bygget rullar på bra (det är ju semester och kalasväder för modellbygge). Alla som blir snurriga av inredning kan nu andas ut, det mesta är nu dolt och kommer till stora delar inte synas mer. Passformen på denna Airfix är ju faktiskt superbra och skarvarna är placerade så att de nästan inte syns. Det är väldigt bra gjort och även glasdelarna passar väldigt bra samt att de flesta kan monteras i från utsidan. Sidorutorna i cockpit på Sea King fungerar även som nödutgång och på den version jag bygger så är detta område gulmålat
Italeri, HALLÅ, slå Airfix en signal och be dom förklara hur ni ska göra klarplastdelar som passar för det har ni inte fattat .
I och med att jag behövde maska på insidan av glasdelarana så skaffade jag ett större set med pre-cut maskering från en firma som heter New Ware och dessa är utförda i den gula tunna papperstejpen som jag tycker är enklare att använda jämfört med de vinylmasker som också finns. Det finns en sak i modellen som jag inte gillar och det gäller många andra modeller också och det är hjul som är i två halvor. Det är ju en smaksak men jag gillar det inte och köper andra hjul som är i ett stycke samt har bättre detaljer.
Den observante tittaren som kan sina helikoptrar ser nu att detta inte kommer bli en brittisk version utan jag bygger en norsk Mk 43B. Jag har en konvertering som är 3D printad med de detaljer som behövs från 3D Print Mayhem. Den stora utmaningen är att få radarkapseln i nosen att passa men med lite tålamod så kommer det gå. Det är dags att gå över och kolla de så ställen som jag spacklat för att kolla om jag behöver köra ett varav till innan primer.
Tack för titten.
Nicklas
Bilagor
23916661_1461272813988312_7760030862924377703_o.jpg (88.87 KiB) Visad 9954 gånger
IMG_4164.JPG (1.07 MiB) Visad 9954 gånger
IMG_4163.JPG (1.13 MiB) Visad 9954 gånger
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Trevligt att få följa bygger. Det ser bra ut och är förvånad att Airfix får till det så bra. När det gäller inredningen undrar jag om den var svår att montera och om passformen var bra?
/Anders
aln63 skrev: ↑20 jul 2024, 07:21
Trevligt att få följa bygger. Det ser bra ut och är förvånad att Airfix får till det så bra. När det gäller inredningen undrar jag om den var svår att montera och om passformen var bra?
/Anders
Inredningen passar utan problem egentligen, det som "strular till det" är att det är många olika alternativa val beroende på vilket utförande man väljer. Det är allt från ubåtsjaktversion med hydrofonvinsch och operatörsplatser till räddningsversion med mindre utrustning i kabinen, men allt passar bra, det gäller bara att hålla koll på vilka hål man måste borra upp får det är många olika. Det Quinta dekalkit jag skaffade har dekaler till alla operatörskonsolerna och är skitsnyggt men man kommer få svårt att se någon om man inte lämnar den stora dörren öppen.
//N