Frågor kring Ikv 72

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Rickard Malmborg

Frågor kring Ikv 72

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej på er,

Jag noterade att SS MODELS modell av Ikv 72 (förekommer i tidigare tråd "SS Models 3d print?" här på Forum) ser ut att ha drivhjul både fram och bak, eftersom de är tandade, vilket väl bara drivhjulen brukar vara på stridsvagnar. Brukar det inte vara ett drivande hjul med tänder och det andra hjulet (spännhjulet?) är slätt?

Efter en kort bildsurf på nätet verkar det som att det faktiskt förekom tandade hjul både fram och bak men hur kommer det sig? Någon som kan förklara hur det hänger ihop?

Är det dessutom någon som kan berätta hur våra Ikv 72 var målade?

Med vänlig hälsning
Rickard
Janne Nilsson

Re: Frågor kring Ikv 72

Inlägg av Janne Nilsson »

Om inte det tandade drivhjulet är mycket dyrare.

-En del mindre att konstruera.
-Större mängd i produktion.
-Lättare att hålla med reservdelar.

Vet ej om själva utformning av returhjul kan påverkar prestanda på något vis?
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Det finns andra exempel på vagnar där även spännhjulet är tandat. Ferdinand/Elefant är exempelvis ett exempel.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Tack för era svar!
Jag har funderat o samma banor som Janne men inbillar mig (som Janne antyder) att ett tandat hjul är dyrare.
Eftersom jag trodde och hoppades att modellen (SS Models) skulle innehålla båda varianterna var jag nyfiken på vilket som var vanligast men modellen innehåller bara tandat spännhjul så det gjorde ju valet enkelt.
Skriv svar