F15E Strike Eagle 1/48 är klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Viktor

Re: F15E Strike Eagle 1/48.

Inlägg av Viktor »

Ser bra ut med stolarna, men jag är nog lite trög. Vad för folie/tunnplåt använder du och hur har du format den?
Trevliga bilder, 'keep 'em coming'

// Viktor
Limma lugnt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Vickor, det är vanlig hushållsfolie med plasticard remsor som är ilagda i mitten. Jag dränkte dom i superlim och la folie på ovansidan oxå. "sitsen" gick att forma bra sen mot stolen, helt otroligt.

Jaha, då har jag averkat massor med tid på dessa förbannade CFT tankarna mot kroppen! Shit vad dålig passform dom lyckats med. Inte nog med att som är förlånga, dom är oxå för breda och för höga! på alla mått. Nu har jag slipat ned dem så dom passar sisådär. Nu återstår en himla massa spackling(vilket jag naturligtvis ser som nöje :-)).. Jag gjorde en "Janne" med sluftslussarna till turbinen, cred Janne!!.. Men man ser inte så mycket av dem i slutändan endå. Gjort är gjort, kommer aldrig med tillbaka. Sen en annan grej, Maken till fetskarv på glasbitarna då! det blir till att slipa och doppa i bad tror jag...EBK:erna är oxå fixade, Fint de!

Efter en himla massa fixande och trixande med slip så passar CFT nu hjälpligt.
Bild

Bild

..denna fix tror vi kan döpa den till Soupe de la Janne! haha!
Bild

Ett par utblås redo! Alclad för hele slanten. Steel cote och jet exhaust.
Bild
Janne.S

Inlägg av Janne.S »

Tjusigt Henrik!!

heh, nu var det iof inte jag som kom på det där till att börja med utan jag snodde hederligen metoden av någon annan :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Janne.S skrev:Tjusigt Henrik!!

heh, nu var det iof inte jag som kom på det där till att börja med utan jag snodde hederligen metoden av någon annan :D
Max, Mcd, Burgerking..you name it, alla har uppfunnit hamburgaren en gång i tiden, eller så har alla snott varandras koncept... haha!
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Lite besserwisserpetitesser bara..
Luftintagen leder inte direkt till turbinen, utan till fläkt/kompressor på en turbofläkt/turbojetmotor. :-)

Så här är jetmotorn uppbyggd:
Luftintag -> Fläkt (om turbofläktmotor) -> Kompressor -> Brännkammare -> Turbin -> Efterbrännkammare -> Munstycke

Inte så jätteviktigt för oss modellbyggare att känna till kanske, men för den som jobbat med jetmotorer eller gasturbinmotor kan det vara lite förvirrande ibland när terminologin är framochbak på modellbyggarforum :-)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Ja, formulerade mig lite klumpigt, men jag skyller på tiden. :-)

Hur som helst, jag tänkte visa er hur jag får bort den irriterande skarven som kan finnas på en del modellers transparenta huvar! Finns säkert 1000 olika sätt, rätt eller fel. Men så här gör jag.
Borstar helt enkelt tänderna på huvdelarna!!

Först då tar jag bort skarven med något och slipar bort den helt med 1200 papper!
Bild

Sen tar jag tandkräm som enligt mig är ett undermedel för att finslipa transparenta ytor.
The very best thing efter ventilpasta som jag tycker är ännu bättre men inte hade vid detta tillfälle.

Bild

koncentrera på skarven!
Bild

Bild

Den ser kanske helt bedrövlig ut, men jag lovar att den blir finfin snart!
Bild

Efter mer tandkräm!! lite bättre!!!
Bild

Nu så..nu blev huven riktigt bra när tandkrämen sköljts bort..
Bild

Sen så kommer min 2:a behandling! Med Sonax hårdvax. Nu ni ska ni se.
Bild

Bra bra behandla delarna med Sonax och låt torka av...men nu tar vi bort delarna från ramen så vi kan putsa dem ordentligt.
Bild

Ja, bättre än så här blir det inte på en 15 minuters jobb..
Bild
Bild

Jaja hoppas det inspirerar nån eller får tips.
Flygtyget då? jodå det är på g det oxå..Nu är kroppen ihop iaf, vingarna kvar typ, men det tar jag imorgon.
Bild
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Kul att se lite alternativa metoder till futuredoppande och micromesh. Använde faktiskt tandkrämsknepet för många många år sedan när jag byggde en 1/32 Eagle. Men nåt flytande vax hade jag inte då, men nu har jag ju bil och bilvårdsprodukter hemma :-)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Yo! nu blev det stål i ändan på F15. Jag kan låtas lite märklig att lägga det först, men det har en poäng. Jag tror nämligen att det är lättare att maska stålytan än det gråa som ska läggas. Sen så kommer vertikalfenorna att bli monterade allra sist.

Bild

Bild

Det är snart dags för att förskugga flygtyget! goot gooot!
Bild
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Nåväl, nu är maskin målad iaf :-) återstår jättemycket vädring och grejjer nu, men själva grunden är lagd. Sen kommer det fina arbetet med lasten! det kommer bära fett mycket den här örnen. Nog för att smälla bort halva stan..

Hur som helst. bygget fortsätter.

Bild

Bild

Bild

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Jisses, här går det undan. Kul att se det gamla knepet med tandkräm komma till användning, det var ett tag sedan. Jag gillar inte F-15 och F-16 OM de inte är fullastade vill säga. Har stora förhoppningar att du klär den som värsta julgranen innan avslut.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar