Ventura: vansinnet börjar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Barbarossa
Namn: Ragnar Hedlund

Ventura: vansinnet börjar!

Inlägg av Barbarossa »

Jag byggde en gång en Ventura-modell och tänkte att det var ett avslutat kapitel i livet. Men ödet ville annorlunda…härtill påhejad av Magnus F tänkte jag härmed se om det går att dra igång en större Ventura-utmaning!

Reglerna är enkla: bygg en Ventura-modell. Bli klar.

Jag vet inte mycket om Ventura mer än att det var ett garageföretag i Nya Zealand som producerade framför allt ett antal Spitfire-modeller, företrädesvis typer som då var lite mer ovanliga på marknaden. De är idag (ö)kända eftersom de lyckades vara skräckinjagande primitiva samtidigt som de också nåt sätt verkade ha fått till otroligt exakta former. Eller är det där senare bara något som vi (fåtaliga?) Ventura-entusiaster intalar oss?

Min erfarenhet är i alla fall att det finns tre saker som kan vara bra att tänka på om man ska bygga en Ventura:

- grips inte av panik!
- ha en hög reservdelar från andra Spits till hands (företrädesvis en komplett förarholk, landningställ och hjul)
- låt det ta sin tid. En Ventura mår bäst som ett terapeutiskt sidoprojekt man plockar fram ibland, när man är less på alla dessa, tja, ”riktiga” modeller från Eduard, Arma Hobby och Tamigawa.

Ska vi försöka oss på att packa upp då! Boxart:
IMG_2343.jpg
IMG_2343.jpg (176.4 KiB) Visad 11164 gånger
Här finns det ju både ritning (typ), dekaler…
IMG_2344.jpg
IMG_2344.jpg (226.17 KiB) Visad 11164 gånger
…och plastdelar!
IMG_2345.jpg
IMG_2345.jpg (193.21 KiB) Visad 11164 gånger
Onwards, upwards! / Ragnar H
Barbarossa

Re: Ventura: vansinnet börjar!

Inlägg av Barbarossa »

Vi kollar närmare på delarna. Det är nästan något organiskt över de där gjutkanalerna…
IMG_2346.jpg
IMG_2346.jpg (120.92 KiB) Visad 11163 gånger
…men gravyrerna är fina och kanterna skarpa.
IMG_2348.jpg
IMG_2348.jpg (135.77 KiB) Visad 11163 gånger
Vacform-huvar (som ser väldigt exakta ut). Och lite vitmetall-grejer.
IMG_2347.jpg
IMG_2347.jpg (185.38 KiB) Visad 11163 gånger
Barbarossa

Inlägg av Barbarossa »

Höghöjdaren, så. ”Oj, vilka stora bulor på vingarna hinner man tänka. Men Ventura vet vad de gör!
IMG_2349.jpg
IMG_2349.jpg (140.74 KiB) Visad 11161 gånger
I övrigt ser det ut att vara ungefär de delar som det brukar vara.
IMG_2350.jpg
IMG_2350.jpg (173.59 KiB) Visad 11161 gånger
Två huvar även här och lite vitmetall. Har en hel hög vacform-huvar nu, de kommer väl till pass!
IMG_2351.jpg
IMG_2351.jpg (157.34 KiB) Visad 11161 gånger
Fler dekalalternativ här men jag tror jag kommer att satsa på den första höghöjdaren. Den spetsiga fenan är lite snyggare men det blir svårare att byta ut vingbulorna än rodret på ett snyggt sätt.
IMG_2352.jpg
IMG_2352.jpg (177.09 KiB) Visad 11161 gånger
Man måste börja med att lägga VÄLDIGT mycket tid på att rensa upp delar, ett idealiskt projekt för ett antal byggmöten med din lokala IPMS-cell med andra ord. Bara att börja slipa.:-)

Nån som känner sig lockad? Kom igen, nu flyger vi!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Första tanken är "Åh herrejvlar...!" Andra tanken är att oavsett slutresultat så är det bra jobbat. Tror att efter en upprensning på utsidan så kommer det att se riktigt lovande ut. Vi väntar nu på att Magnus ska plocka upp handsken och ge sig in i leken.
Stellan Schroeder Englund
Frasse
Namn: Göran Fransson

Inlägg av Frasse »

Blir lite sugen att hänga på. Det finns en Ventura Mk 19 spanings Spitfire på Kingkit i England!
Mvh
Göran
Paint it black ! :twisted:
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Göran! Beställ ingen än! Jag tror jag har en åt dig, låt mig inventera lite under dagen!

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Vänner!

Det här är vad som finns i mina gömmor, välj vad ni vill ha!

Bild

Enkla regler: man får välja en eller två modeller efter vad man tror man mäktar med (det är lika illa som Ragnar beskriver det men det GÅR att bygga modellerna). Vi snackar ihop oss om leverans på något bra sätt. First come, first served, som vanligt. Postning här i tråden räknas, lägg inte ut några adresser bara, det löser vi på PM eller mail!

Frasse! Modellen i påse är en Mk XIX, komplett men utan bygganvisningar och dekaler. Du har första tjing på den men vill du ha något annat så får du givetvis välja om! Vill du gärna ha en Mk XIX och den ska vara helt komplett med dekaler och instruktioner så tror jag att Jens Lindell har kvar sådana som förpackades som S 31:or under hans eget Daedalus-varumärke. Vill du ha påsen så fixar jag instruktioner från någon annan modell, de är extremt generiska, dekaler kan jag nog hjälpa till med också om du vill bygga engelskt (jag tror jag har ett Xtradecal-ark med mycket kvar på :) ).

För att ni inte ska sitta alldeles ensamma i Ventura-skärselden så har jag två påbörjade jag kan åta mig att avsluta, en Mk 18 och en Seafire XV. Lite fusk eftersom jag påbörjat dem men vad ska ni göra åt det :D ?

Hälsningar

Magnus
Frasse
Namn: Göran Fransson

Inlägg av Frasse »

Magnus! Ja, jag vill gärna överta påsen med Mk XIX Spitten. Skicka PM vad du vill ha för den. Dekaler har jag både Flying Colors och Moose Republic, så det är inga problem med den biten.

Mvh
Göran
Paint it black ! :twisted:
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Absolut vansinne, i alla fall utifrån min horisont! Men så kul det ska bli att följa era vedermödor. 😁😁😁
Anders
Namn: Anders Nowotny

Inlägg av Anders »

Hej Magnus,
Länge sen sist.... men än håller gubben. Många av barndomssynderna är byggda, men jag provar gärna en sån utmaning. Seafiren MK 47 ser väl trevlig ut, den testar jag gärna, om det sen är att ingen ger sig på sjö MK 15 så kan man ju prova ett dubbelbygge, varför inte?,,

nubliven Pensionist :o)
Skriv svar