"Harry Tate", WNW 1/32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

"Harry Tate", WNW 1/32

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag antar att en byggtråd inte riktigt räcker om man ska anses bidra på ett forum?! Det är lite som att man inte är författare efter en bok, tänker jag.

Så här kommer en ny tråd, Wingnut Wings R.E.8 "Harry Tate". Fast det är inte riktigt ett nytt bygge, utan mer en omstart på ett gammalt. Det är var vad som fanns i lådan från förr...
Bild

En sak jag inte var nöjd med var bränsletanken. Den består av två halvor och under arbetet med att spackla och slipa förstördes en mängd kullriga nitar. För ungefär ett år sedan borrade jag hål och satte dit tunn varmdragen gjutstam. Dessa "trådar" värmdes sedan med öppen flamma, vilket resulterade i det här...
Bild

Fast så här ett år senare var jag inte riktigt nöjd med de något för stora och allt för platta nitarna, så jag tog bort dem och ersatte gjutstammen med bitar av fiskelina som också värms för att skapa en kula ytterst och sedan på med mässingsfärgen.
Bild
Bild

Första delkonstruktionen...
Bild

... leder till en mer eller mindre komplett cockpit.
Bild

Nästa steg är motorn och en sak som behöver fixas är sköldarna runt cylindrarna. Plastbiten är lite väl kraftig och klumpig.
Bild

Ha det bra!
Fredrik
aln63
Namn: Anders Lindgren

Re: "Harry Tate", WNW 1/32

Inlägg av aln63 »

Härligt projekt men väldigt mycket jobb.
Det du visat upp på bilderna ser mycket lovande ut.
Skall bli intressanta att följa.
/Anders
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Jag får nästan panikkänslor när jag ser arbetsinsatsen. Men sen blir det ju bra också. Och i 32 kommer man förmodligen kunna se mycket av arbetet även i cockpit.

Fantastiskt arbete.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Inredningen är magnifik, det är häftigt när man kan visa upp den färdigbyggd i ett stycke! WnW var fascinerande modeller, lovar sitta med här och njuta av din arbetsinsats :) !

Hälsningar

Magnus
FredrikAlmlöf

Det är ibland lite förvånande hur stort motstånd man måste övervinna för att skriva inlägg... här kommer i alla fall en uppdatering av bygget, ganska många bilder.

Fortsatt arbete med motorn och de sköldar som på något sätt ska skydda från värme eller vind/kyla. Den plastbit som kommer med i modellen är lite klumpig.
img width=610 height=800]https://almlof.eu/Wingnut%20Wings/Harry ... age628.jpg[/img]

Så en hel tänkande gick åt för att hitta en vettig lösning. Detta blev att skapa en mall för att sedan kunna klippa ut tio likadana sköldar ur en aluminiumbakform. Mallarna gjordes med hjälp av vinylmask och skärmaskin och sedan kunde sköldarna till slut fästas på motorn.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fler bitar på plats, t.ex. tändstift från Taurus och cylindrarna. Kabelsetet till tändstiften kommer också som en plastbit, men var också lite väl klumpig.
Bild
Bild
Bild
Bild Bild
Bild

Målade avgasrören.
Bild
Bild

Landställen är klädda med linne för att stärka/fästa trädelarna och detta efterliknades med hjälp av rörtejp (PTFE).
Bild
Bild

Vapnen från Gaspatch är målade, fast jag tappade dem i golvet och vissa saker behöver lagas.
Bild

Och slutligen den ganska udda "luftskopan" R.E.8:an. Återigen är plastdelen lite klumpig och även här fick bakformsaluminium rycka in. Enkelt beskrivet tejpades en bit folie över plastdelen och så "drevs" formen fram med hjälp av tandpetare och liknande träverktyg.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Färg är nästa steg.
/Fredrik
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Riktigt läckert och tack för att du inte rostat sönder avgasrören med gravrost som är så vanligt att se!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Kan inte säga annat än att det är imponerande snyggt!
/G
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Slut på ord. Fortsätt posta. Så jäkla snyggt!

Hälsningar

Magnus
FredrikAlmlöf

Tackar!
Urban Gardini skrev: 22 aug 2024, 16:01 Riktigt läckert och tack för att du inte rostat sönder avgasrören med gravrost som är så vanligt att se!
Du skulle se avgasrören på den S.E.5:a som jag håller på att bygga. De är enligt förebild och fruktansvärt rostiga... men det beror väl på en mängd faktorer, som material och värme och så?!

Arbetet går framåt och ibland känns det som om det händer jättemycket, jättefort, men det är nog mest för att markeringarna är ganska stora.
Bild
Bild
Bild

För efter detta snabba jobb är det tillbaka till alla smådetaljer...
Bild'
/Fredrik
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Helt fantastiskt, vilka detaljer.
//Lennart
Skriv svar