Jag hoppas verkligen att detta inte stämmer....

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Namn: Christer Lind

Jag hoppas verkligen att detta inte stämmer....

Inlägg av Fenix »

....Men tyvärr verkar det så på SFF forumet.

http://lae.blogg.se/2012/july/37-1-skrotad.html
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Stellan
Kontakt:

Re: Jag hoppas verkligen att detta inte stämmer....

Inlägg av Stellan »

Som SFFs ordförande säger i tråden så "saknas det fakta och bakgrund", så det kanske inte är så farligt.... eller så är det just det!
Stellan Schroeder Englund
AndersN

Inlägg av AndersN »

Enligt uppgift började de skruva på maskinen (för renovering?) men det var bara rost (pga "prototypkvalitet"?) kvar efter alla år utomhus.
Men att skrota känns lite drastiskt, den hade säkert stått upprätt i 40 år till om den fått chansen.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Jag hoppas att diskussionen framöver inom museivärlden inte bara handlar om hur man handlat nu utan även om hur man vårdar det som man inte kan ta hand om för tillfället. I fallet rost kanske det hade räckt med pressning och tejpade skarvar under uppställningen för att planet skulle mått bättre. Finns det någon bevarandestandard i Sverige för maskiner?
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Här är en artikel från igår där Östgöta Correspondenten försökt få lite svar.
http://www.corren.se/ostergotland/linko ... tikel.aspx

/Daniel
AndreasSamuelsson

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Idioter! :evil:

Jag köper DEFINITIVT INTE resonemanget om att 37-1 var i för dåligt skick för att sparas!
Det låter som en efterhandskonstruktion. Jag tror dessutom inte på att det skulle kosta så farligt mycket att
renovera den till någorlunda bra utställningsskick!

Jag talar av egen erfarenhet då jag har pysslat om och varit "fodervärd" åt J 29F Röd Bertil på Ängelholms Flygmsueum.
Den maskinen har stått brevid 37-1 i SAAB-linjen utanför FVM i många år.
Hon var inte vacker när kom till museet på fd F 10 men det var mest av kosmetisk art.
Man kommer långt med lite kärlek och målarfärg! 8-)
Totalt så har renoveringen inte kostat många kronor. Dyrast (för mig, inte museet!) har varit att komplettera med saknade delar i cockpit
samt att återställa maskinen till jaktkärra efter att ha gått som måldragare.
(Samtliga måldragarprylar finns kvar om man vill ha den som en sådan någon gång i framtiden.)
Notan på renoveringen av vår J 29F ligger kanske på någon 1000-lapp.
Jag undrar om 37:an verkligen var så klent byggd så att den skulle klarat utomhusvistelsen sämre är en beetydligt äldre 29:a?
Även om hon varit lite väderbiten och skabbig hade den prytt sin plats i ett museum.
Titta bara på 35-1 som står på Svedinos, hon är också ganska misshandlad!

Jag blir orolig inför framtiden...
Vi måste kanske rädda Lilldraken från samma öde? Hon "passar" ju inte heller in i samlingarna!
Andreas Samuelsson

Bild
Bild
AndreasSamuelsson

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Här är en bild på 37-1.
Andreas
Bild
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag läste för ett tag sedan att den skulle skrotas pga rosten så det sa man innan den skrotades. Det irriterande är att jag inte kan hitta var jag läste det.
Trist är det i vilket fall som helst.
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

När dom kan göra så med 37 -1 vad hindrar FVM att skrota av resterande plan som stått utanför länge t.ex DC-3, Varsity, Pembroke & Canberra för att inte tala om den röda Viggen och resterande Viggenprototyper (SK 37 & JA -37)
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Jag kan för lite om renovering av flygplan men jag litar full på Andreas. Redan de faktum att 37-1 fått stå ute och förfalla och ännu värre att man inte ens försöka rätta planet.

Att DC-3, Canberra, Mustanger m fl som använt av svenska flygvapnet skrotas är kanske beklagligt men egentligen ingen större förlust. Man kan inte spara på allt. Däremot är Viggen, Draken och Strv-S är unika för Sverige. Det handlar inte bara om "krigsmateriel", det är svensk industrihistoria. Det är även viktiga artefakter som påminner oss om Sveriges situation under kalla kriget. Och det handlar även, på ett djupare plan, om svensk politik. AJ-37 har en spännade politisk bakgrund. Vi borde ta bättre hand om vår historia än vad vi gör för tillfället.

37-1 borde stå på museet i Ängelholm. Det är ett bra museum.
holst

CU@C4
Skriv svar