
Hela bygget gick rätt snabbt, för att vara en Italeri var passformen riktigt bra och detaljeringen helt okej. Och jag har också medvetet blundat för en del felaktigheter i modellen, nosen är inte klockren i formerna och bakpartiet är inte 100 % korrekt för en finsk Hawk, men tillräckligt för mig och sannolikt för de flesta andra.
Jag hade ett Galdecal-dekalaark för bland annat Hawk liggandes, men där fanns bara dekaler till en modifierad, grå sak. De gamla kamouflerade kändes betydligt roligare, så det fick bli en sådan. Kamouflaget målades på fri hand, jag börjar få hygglig kläm på det nu och tycker att det är både lättare och ger bättre resultat. Det grå fick dock maskas då övergången mellan över- och undersida är knivskarp utom i de partier som är uppdragna på sidorna, som har diffus kant. Lite märkligt, kan tyckas.

Valet av kamouflage krånglade ju till det vad gällde dekalerna. Men efter lite letande i dekalarkivet lyckades jag pussla ihop dekaler som kombinerades med småtexter från Galdecalarket och lådans ark, till ett resultat som blev acceptabelt. Att de finska Hawk målades och märktes i England underlättade en hel del, typsnittet på individmärkningen är nämligen samma som britterna använder, vilket underlättade letandet en hel del.

Sedan bilden togs har det även kommit dit lack på kärran. Nu återstår bara stolar - som jag som vanligt lämnat till sist - och scratchade FOD-luckor. Det senare en nödvändighet då Italeri ägnat lika mycket uppmärksamhet åt luftintagens interiör som Airfix gjorde på sina modeller typ 1964.