Jag börjar med den äldsta, som ju samtidigt är den yngsta om man ser till själva modellen. Dvs F.XVII, den som är underst på bilden. Detta är ju en av Airfix nya, vilka brukar kännetecknas av lite väl grova panellinjer, men som i övrigt oftast är mycket trevliga bekantskaper. Och Seafiren är inget undantag. Massor av extradelar följer med med olika last, men också för att bygga med både uppfällda vingar eller med infällda ställ. Det finns t o m två olika huvar för öppen eller stängd version (skillnaden är minimal) samt en extra dörrlucka för den som vill skära ut dörren och ha den öppen. Dessutom är samtliga roder lösa och dekalarket är som vanligt magnifikt!

Lite detaljstudier på panellinjerna. Kanske lite väl grova, men inte alls som på de mindre nya Airfixarna, och definitivt inga diken. I mina ögon funkar de bra. Fast det gäller nog att vara försiktig med washen.

Cockpiten bjöd inte på några större problem. Petade dit egna bälten, i övrigt är det rakt ur lådan. Det kommer ju inte att synas så mycket, ens om man som jag ska ha öppen huv och dito lucka.

Sedan ramlade det mesta ihop av sig självt. Enda tillägget är det lilla luftintaget på motorhuven. Hade först tänkt låta vingarna vara uppfällda, men Seafirens sköna linjer förbjöd mig att göra detta.