GORMENGHAST

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
THB

GORMENGHAST

Inlägg av THB »

Kan man bygga en modell av en roman ? Ja, jag har i alla fall försökt att bygga en reliefmodell av borgstaden Gormenghast efter romatrilogin av Mervyn Peake, skriven 1946-1959. Borgen är över 10 km lång och består av delvis övergivna områden i ett vansinnigt gytter av byggnader, torn, smala gator, trappor och gränder. Lika bizzarr som borgen är innevånarna som har praktiskt taget ingen kontakt med världen utanför murarna. Peake var poet, konstnär och författare och har bla inspirerat Tolkien till The Lord of the Rings. Böckerna är klassiska inom fantasy och i viss mån SciFI och mycket väl värda att läsa – på engelska – den svenska översättningen är barnslig och kan inte återge bra de uttryck som finns i den engelska utgåvan. En hel del läsare tycker att Peake är betydligt mer intressant än Tolkien och språket står i alla fall långt över LoR. Många har försökt att avbilda Gormenghast och det finns nog lika många åsikter som läsare. BBC släppte en tv serie år 2000 och lyckades delvis återskapa de två första böckernas atmosfär. Peake var medvetet vag om hur borgen såg ut och det är en massiv tolkningsfråga även om vissa platser inom murarna kan plottas i relation till varandra.
1.Grunden lagd med skikt av plasticard och primad.
2. Utdrag av tidig skiss/karta för att lägga in byggnader i förhållanden till varandra/avstånd.
3. BBC:s tolkning som är maffig men för mej inte stämmer hur jag uppfattar borgen.
Bilagor
Gormenghast20230208 (1).jpg
Gormenghast20230208 (1).jpg (43.59 KiB) Visad 2294 gånger
Gormenghast20230208 (2).jpg
Gormenghast20230208 (2).jpg (48.79 KiB) Visad 2294 gånger
BBC.png
BBC.png (72.26 KiB) Visad 2294 gånger
THB

Re: GORMENGHAST

Inlägg av THB »

Min metod var att lusläsa böckerna igen och samtidigt relatera platser till varandra och avstånden på en serie skisser och karta. Till viss hjälp hade jag en filosofie avhandling skriven 2018 (man kan tydligen doktorera på vad som helst). När skisserna och kartan var mer eller mindre klar läste jag om böckerna.

Materialet jag använde var plasticard vilket jag i viss mån ångrade då det “är för slätt”, mycket tjocka akvarellpapper med grov gräng hade varit bättre. I alla fall lade jag ut en grund i samma stil som arkitekter gör och sågade sen ut murarna och sedan byggnaderna, allt i plasticard som är mer lättarbetat än segt akvarellpapper. Men sedan skulle allt göras uppruggat för att få bort “slätheten” och det tog sin tid. Sedan några lager primer och det mer intressanta arbetet med att måla modellen. Jag använde Vallejo och sedan en halvmatt konstnärsfernissa. Här är jag delvis påverkad av BBC. Peake bodde som barn i Peking och många spekulerar i om borgen är en sorts kopia av “Förbjudna staden”. Personligen tror jag inte på det och läser man böckerna tycker jag det är mer gotik eller senmedeltid. När fernissan var torr (mycket fortare än om det varit oljefärg) var det bara att rama in reliefen och hänga den på en vägg, den blev lite mindre än A3.
Bilagor
Gormenghast20230209 (2).jpg
Gormenghast20230209 (2).jpg (53.61 KiB) Visad 2290 gånger
Gormenghast 20230210 (2).jpg
Gormenghast 20230210 (2).jpg (43.72 KiB) Visad 2290 gånger
Gormenghast 20230213 (2).jpg
Gormenghast 20230213 (2).jpg (44.51 KiB) Visad 2290 gånger
THB

Inlägg av THB »

Gormenghast på väggen. Ett annorlunda bygge och väldigt givande då man läser böckerna på ett nytt sätt. SciFi bokhandeln I Gamla stan kan ta hem böckerna och brukar ha TV serien på DVD om någon skulle bli nyfiken. 8-)
Bilagor
20230414_153127.jpg
20230414_153127.jpg (52.78 KiB) Visad 2289 gånger
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Verkligen ett udda modellbygge, och väl utfört. Originell ide att placera det på väggen .
//Lennart
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Mycket intressant och definitivt originellt.

Jag hade gärna sett lite större bilder. :D

Jag läste de första två delarna som ung men kroknade i sista delen. Jag minns med glädje Opus Fluke och hans "kroppsvagga" som han gärna satt i om jag nu minns rätt. Det finns säkert mycket att hämta här. Som jag minns det borde Rowling varit mer inspirerad av Peake. Jag borde läsa om böckerna känner jag.

Men Tolkien är såkalrt bättre! :D :D :D
holst

CU@C4
Skriv svar