Färskt från produktionsbandet en Gloster Meteor 1/48.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Färskt från produktionsbandet en Gloster Meteor 1/48.

Inlägg av Henrik R »

Har fortsatt mitt lilla tema på Engelska flygplan med jetmotorer. Hittils har det varit Seavixen,EE Lightning och Gloster Pioneer.. Så nu fick dem allihop en lekkamrat i stallet! En Gloster Meteor F1.
Innan jag blev seriös, så hade jag fortfarande Splinterkammo i skallen och tänkte chocka er med en splintrad Meteor faktiskt :-) Men jag kom till mitt förnuft och följde streamlinen..
så här är min slitna Meteor som legat och vakat kusten och sökt efter V1:or från axelmakten. Det är en Tamiya 1/48 och den har krispigt fina paneler och detaljer. Ihopsättningen var inte Tamiya däremot, kändes som en lågserie med spackel som enda vän..Mycket slip och spackel blev det för att få bukt på undersidan.. Nåväl här är den lille rackaren.

Som vanligt finns byggbilder på bloggen för den som vill se.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lennart

Re: Färskt från produktionsbandet en Gloster Meteor 1/48.

Inlägg av Lennart »

Engelsk konfekt från Redin fabriken. Toppen snygg modell igen /Lennart
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Fin favorit. Hur gjorde du de rostiga brännkamrarna?
Stellan Schroeder Englund
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack så mycket Lennart och Stellan!

Jo som svar på din fråga Stellan så är det målat med riktigt rost faktiskt.

Jag använder Deluxmaterials rost developer där jag blandar ut ämnet med vatten 30/70 ungefär. Sen lägger jag i något som rostar..Efter 8-10 timmar(ju längre du väntar ju mer brunt blir det)så går restprodukten att måla med.
Man kan med fördel hällas ned i en burk sen för att det blir ganska mycket när det är färdig producerat.

Bild

Bild

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Cool! Inhandlas var?
Viktor

Inlägg av Viktor »

Krispigt och snyggt. Avsteget från orginaliden med splintercammo gör inget, den blev mycket bra "på riktigt". Att undersidan bråkades syns inte heller!
Limma lugnt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack viktor!!

Stellan--> Det är statshemligheter mina tips!!!..
Jag vet inte riktigt, men jag köpte det på en hobbyaffär, jag tror det var hos Max. Men jag är inte säker om det var så.
Däremot har dom en hemsida http://www.deluxematerials.com/index.html

Kanske får nån info om ÅF där eller om man kan beställla direkt ifrån dem.

Bemärk att produkten är ett KIT och innehåller rust developer, rust binder och rust powder. Jag använder emellertid bara developern så detta är min helt egen upptäckt vad developen kan användas till om man inte vill köra med deras pulver.
Stellan jag gjorde ordning metallbiten på bilden igår och lät den ligga fram till nu.
Nu mörknar den på sig rejälv efter 24 timmar. så man får då anpassa timmarna till vilken färg man vill att rosten ska ha. Dvs vilken sorts grad av rost med andra ord.

Bild

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

OK, tack!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack Kent-Eric! Jo medlet kräver nått som kan rosta. Dock har jag inte testat om det kan korrodera vitmetall eller aluminium, men jag är ytterst tveksam..Ja om man inte tillför salt i och för sig?!
Skriv svar