CMK:s Jas detaljer i resin

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Lennart »

Observera att den främre boxen på bilden skall flyttas ner, Den skall vara i samma höjd som den bakre, och ha ett par sidoskenor som infästning.Dessutom skall all det där
som skall föreställa kabel framför den slipas bort. Styrspaken kan man kasta bort, och skaffa ny också. utblåset i resin är alldeles för litet när jag mätte det.Möjligen att det går att ta en bit från originalet och montera på resinutblåset. För heleheten är snyggare på det. Men det kommer säkert fler abrovinker" innan man är färdig/Lennart
Lennart

Inlägg av Lennart »

Mera gnäll på resindelarna.
Den hylla som det två boxarna bakom stolen står på, den bakre har en höjd av minst 5 cm i förhållande till den främre.Men boxarna skall ändå ligga i jämhöjd.
Om man tittar på flygplanet från sidan så skall hela denna del sticka upp ovanför kanten där huven vilar i stängt läge. Om man gör den operationen med Cmk delar så att hyllan och höjd ,längd blir riktig.Då kan man inte höja sidokanterna för huven.Vilka är för låga på modellen.För då passar inte den bakre halvrunda väggen .Man får i såna fall ta ner den så mycket så den kommer att se konstig ut,blir för låg helt enkelt.Insåg igår också varför inte frontpanelen kommer rätt.Det stående paneler som är längst
fram i baljan under frontpanelen lutar för mycket.Följdaktligen så kommer infärstningen för den för långt bak,och det blir fel hela vägen.Frågan är om det inte blir enklare att bygga en helt egen cockpit,och slipa ur så mycket det går i modellen för den bakre halvrunda väggen att det blir rätt. För passformen på baljan är inte så bra den heller.Man får ta bort lite på resin sido konsollerna som skall sitta där,plus fila ny infästning i ovansidan för hjulhus biten den vilar på.Personligen så har jag inget emot att pilla lite och länge,men när det är så här illa då vete Fn om det är värt att hålla på.Och man skaffade ju det här för att grundmodellen inte var bra. Jag känner mig lurad på konfekten. Men en SF-37 i 1/48 skall det bli under hösten, den gamla häcken vet man i förväg vad som väntar av svordomar, panelristning,spackel m.m. Mors /Lennart
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Eller så väntar du med din SF 37 tills tarangus släppt sin JA, och ser om arbetet med att konvertera den till en SF är mindre än krånglet med Escis byggsats.

Att det blir sånt meck trots eftermarknadsresinet beror nog på att CMK när de gjorde sina delar, bestämde sig för att göra det så lätt för byggaren som möjligt. Man har valt att detaljera snarare än att korrigera. När proportioner och former är fel, är det ibland lättare att scratcha än att hålla på och fila i resinet.

Lycka till!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Ja det var ju en tanke,den hade jag redan glömt :D Instämmer helt i din andra tråd om Tarangus Viggen, den har nog en mycket större marknad än Lansenmodellen.

Angående Cmk delarna,så är det nog som du säger. Klart enklare att bygga helt nytt från början.MVH/ Lennart
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jag har också CMK-delarna liggandes och ambitionen att bygga en Gripen.. men jag funderar också om det är värt besväret. Det känns som att jag kan vänta lite och se om det dyker upp något bättre på Gripen-fronten.
Ambitionen är att någon gång bygga alla SAAB's jetjaktplan i 1/48, och förutom J21R är det ju snart möjligt utan allt för mycket knåpande..

/E
Lennart

Inlägg av Lennart »

En ambition god som någon, och vi har en spämmade framtid att vänta. SK-60 modellen borde ju också få en bra marknad. Tror personligen att den är mer efterlängtad än J 29 var. Men 29:an kanske är mer känd internationellt ? Lennart
Erik_G
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

J29 är väl ett mer intressant flygplan sett till flyghistorien och flygets utveckling. Jag skulle tro att det gör flygplanet mer internationellt intressant för modellbyggare. Men Sk 60 är ju ett stiligt litet flygplan. Ser fram emot den byggsats som det tydligen arbetas på!

Undrar hur försäljningen av AZ's byggsats gått. Tyvärr tror jag nosen gjort modellen ointressant för många.

/E
Lennart

Inlägg av Lennart »

Hörde från en kompis i Norge som med kollegor väntat på Tunnan från Az. Det blev bara ett köp tyvärr/Lennart
Skriv svar