Denna kom som första utgåva 1963 och har sedan boxats om ett antal gånger, min är en utgåva från 1987 som följde med ett gäng modeller som jag köpta av en modellkollega.
Jag bestämde mig tidigt att jag inte ville bygga den original då det finn så många som gjort det mycket bättre än vad jag kan åstadkomma!
Så vad gör jag då? Jo, jag bygger en lätt moderniserad kärra med något Steam Punk touch.
Startpunkten blev motorn som är en mycket vacker rak åtta. Den byggda jag helt original förutom att lägga till tändkablar. Målade den i olika nyanser av Vallejos Metal Color.
Just det! Jag kromar alltid av alla fabrikskromade delar så dessa kan bearbetas, målas och kromas om (Molotov Chrome)
Nästa steg blev att såga ur kylaren, eller rättare sagt borra massor av hål och snitta med skalpellen tills att ”nätet” släppte. Några bitar rundstav, lite när från skrotlådan och en roligare kylare dök upp.
Inredningen behövde mer massage. Golvet var sunkigt så det kapades bort och ersattes med durkplåt, Evergreen.
Fram och bakvagn byggdes om till luftfjädring med Panhard-stag fram och ett Watts-länkage bak. Olika plats-strips till upphängningen och rör till luftbälgar.
På diverse olika ställen så hittar man kugghjul och annat från klockor (tackar Grefven!), dessa fyller ingen funktion annat än att glädja mig.
Jag sågade upp alla luftintag och satte nät i luckan.
Bakluckan spacklades igen och ornamenterades med smala strips som fortsatte över motorhuven.
Radioantennerna ”frenchades”, pianotråd 0.5mm.
Att däcksidorna blev blåa är för att alla har vita sådana och jag vill ha något annat
Det tog från början till slut 2 ½ år med rätt långa uppehåll.
Ett kul bygge som känns skönt att ha släpat i mål!