Bild på japansk M32 bärgare

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Bild på japansk M32 bärgare

Inlägg av Robin Nilsson »

åt vilka håll har de vänt bandet på vänster sida egentligen ??

Bild

Prova med det på en modelltävling :D
Fler bilder på andra fordon här:
http://blog.livedoor.jp/rock64/archives/2012-05.html

/ Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 20 okt 2014, 08:54, redigerad totalt 1 gånger.
Öken-Erik
Inlägg: 1350
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Bild påjapansk M32 bärgare

Inlägg av Öken-Erik »

Inte så ovanligt alls Robin och hade absolut funkat på en tävling, åtminsonde med kompetenta domare! Ibland ser man ävan bandplattor blandade på samma band, både bak o fram sas. Tom olika typer av bandplattor ses. Det mest extrema jag sett är en Sydafrikansk Grant Command Tank i Italien som har "M4 Sherman" boogies på vänster sida. På höger sida har den två "M3 Grant" boogies samt en "M4 Sherman boogie men den senare sitter bakofram!!!
En domare skall agera utefter devisen "hellre fria än fälla", tex behöver inte alla hjul på ett fordon nödvändigtvis vara paralella, det beror på vad fordonet varit med om. I mina ögon finns det alldeles för mycket "fyrkantiga" domare som inte vågar se utanför boxen.

Öken-Erik

CU@C4
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Bild på japansk M32 bärgare

Inlägg av Robin Nilsson »

Visst har du rätt i det du skriver Erik. Sen är det nog trots allt en liiiten skillnad på avsiktligt snett, vint och konstigt och rena byggfel.
En i övrigt "oskadd" strv eller annat bandfordon där bärhjulen spretar åt alla håll ger i mina ögon inte intrycket av en vagn som "varit med om"
något som fått hjulen att spreta.
/ Robin
Öken-Erik
Inlägg: 1350
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Bild på japansk M32 bärgare

Inlägg av Öken-Erik »

Problemet kanske ligger i att domarna inte är tankeläsare och vet vad som är avsiktligt utan istället "bestämmer" sej för att veta det... :-)
Hur vet du som domare tex att byggaren vänt bandet bakofram av misstag eller med vilje?
Som sagt "hellre fria än fälla"...

Öken-Erik

CU@C4

http://www.c4-open.se
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Bild på japansk M32 bärgare

Inlägg av Robin Nilsson »

Ett bakofram band kan jag acceptera, allra helst om det finns en liten beskrivande text som förklarar varför det är så.
En i övrigt "oskadd" vagn med spretande bärhjul är svårare.
Ett bakvänt band fungerar ju även om det inte är enligt "manualen" för fordonet, bärhjul som vinglar åt alla håll är en annan sak.
En mekanisk skada, t.ex. brott på bakaxeln på en Bantam jeep ser lite annorlunda ut än ett bakhjul (höger) som sitter löst efter ovarsam transport ;-)
Dito för bärhjul, ofta med Tamiyas poly-caps, som spretar åt olika håll.
Brister en torsionsfjäder så kanske hjulet kan råka haka upp sig i "svävande" ställning (tryckts upp av någon bula och sen inte kunnat
svänga tillbaka, hjulen väger ju några kilo men skulle kunna hända),
om torsionsarmen lossnar eller hjulet lossnar från torsionsarmen så
kan det bli snett.
Om nästan alla bärhjul är på väg åt olika håll UTAN att vagnen säckar ihop på den sidan så är det liiite mysko.

Mekanik kan gå sönder men då ska det vara konsekvent genomfört.
/ Robin
Skriv svar