EE Lightning dubbelbygge!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

Rullar igång ett höstdubbelbygge, hög tid att komma igång med flygplanen igen!

Bild
F.2A-modellen är ett Airfix "starter kit" med färg och penslar och ett något begränsat dekalark (en grön RAFG-maskin). Inte för att det är något problem, jag har bättre färg och penslar i verkstaden och fler Lightning-dekaler än jag någonsin kan hoppas förbruka...

Bild
F.6:an är samma byggsats men med en extra sprue för tankarna (ovanpå vingarna), kroppstank med beväpning ("kroppstank med beväpning", måste vara själva definitionen på begreppet "olycksbådande") samt Red Top-robotar.

Hunnit börja lite, bland annat har jag målat upp ett par Barracuda-stolar:
Bild
Hur sköna som helst att måla och lyfter modellen (förhoppningsvis) även med stängd huv.

Bild
De här meckade jag en del med, det slutade med att jag limmade ihop intagshalvorna för att få ett "rör", sedan sågade jag av dem på tvären en bit bak för att kunna slipa den invändiga skarven utan att krocka med radomen som sedan monterade in och "sandwichades" mellan halvorna.

Bild
Kroppshalvor ja, de passar inte sådär superklockrent! Även om modellen är fin så är det (återigen) en bit kvar till Tamiya-passform och Hasegawa-ytdetaljering!

Bild
Och så till slut en bild med limmade vingar. Inte här heller passar det jättebra, framförallt så är det olika på vänster och höger sida men exakt lika mellan de båda modellerna vilket pekar på att det inte är BARA jag som är klantig... Grunnade på att måla vingarna för sig men bestämde mig till slut för att montera färdigt innan målning. Vilket nog är vettigt!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Gabriel »

Vilket trevligt projekt! Det här ska bli kul att följa, lutar mig tillbaka och njuter.

/Gabriel
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Janne.S »

Sött med lite Ligtning :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Björn Fransson »

Härligt Magnus! Grymt snygga stolar!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Stellan »

1 För lite Lightning här på forumet, bra med ökad frekvens.
2 Trevligt att se ett par av dina byggen igen. Långt mellan inläggen.
3 Hade inte en version av Lightning möjlighet att bära en kombinerad raketkapsel/tank på ovansidan av vingarna? Appropå olycksbådande kombination.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Ska göra vad jag kan för att underhålla dig :-) !

Janne! Bra beskrivning! För den som tycker de här är för pyttiga så finns ju den här att kolla på...

Björn! Tack! Fina gjutningar hjälper mycket och sedan har jag missbrukat lite av de kunskaper jag fick på vårens figurmålningskurs!

Stellan!
1 Precis!
2 Jag vet! Don't rub it in!
3 Var inte det någon Mirage-pryl? Tror inte Lightningen hade sådana.

Stellan take 2! Matra JL-100 heter kombon SNEB-raketer/tankar. Saudiernas Lightning F.53 flög med detta partykit enligt Wikipedia! Du hade rätt, jag hade fel. Hänt förr :-) !

Trevlig kväll!

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Henrik R »

Äntligen Magnusbyggen!!
Och 2 st lightnings som grädde på moset! Kommer följa dessa byggen
Stolarna blir jag imponerade av. De ser ju ut som min i 1/32. :shock: :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

Henrik! Tack för det :-) !

Har du valt division till din än? Det blir väl NMF eftersom det är en tidig Lightning med den spetsiga fenan?

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Henrik R »

Jupp, jag har valt, det blir en F.3:a med avklippt fena. En Kamouflerad från Binbrook! får det bli.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Stellan »

Kombon med raketer och bränsletank var väl så knasig så man kunde inte låta fransoserna ståta med dylika mackapärer på egen hand.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar