M984A1 HEMTT Wrecker

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

Hallå alla. Det var ett tag sedan jag lade upp något av mina byggen här, men nu har det blivit dags igen.

Jag blev rejält inspirerad av den här tråden på Armorama om en Hemtt LHS.
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... 147&page=1

För extremt länge sedan, jag tror att det var 13-14 år sedan, så införskaffade jag Hobby Fan:s konvertering till M984A1 Hemtt Wrecker. Men sedan dess har den bara legat i skåpet och väntat på bättre tider, eller inspiration. Planen då var att bygga en så korrekt bärgare som möjligt med vad som då fanns att tillgå. Jag hade även tänkt att bygga den vanliga lastbilen M977 parallellt och hade hittat en del uppgraderingar i resin från Pro Art Models och ets från Eduard.

Framspola nu raskt till i början av den här månaden då jag började följa tråden på Armorama. Inspirationen börjar komma att sätta igång med ett eget Hemtt-bygge, men med vad och hur? Ganska snabbt kommer jag på att det är bärgaren jag vill sätta igång med, men ska jag använda mig av Italeri:s gamla grundsats eller ska jag slå till på en Trumpeter M983 Truck Traktor som grund? Kommer ganska snabbt fram till att använda Trumpeter:s är nog lite over-kill för det här, och om jag använder Italeri:s så är det i alla fall inte mycket som kommer att vara kvar av originalbyggsatsen efteråt, mest chassit och hytten, så det får bli så. Dessutom så har jag ju det påbörjade bygget av Italeri:n att använda.

Bild
Det här är utseendet på utgångsmaterialet.

Jag hade påbörjat en del jobb med att detaljera modellen, och vissa saker kan jag behålla, t ex vridningen av framhjulen.

Hobby Fan anger i sin byggbeskrivning att det första man ska göra är att kapa ramen 170 mm från framkant och ersätta bakre delen med en ny kortare i resin. Så det första steget blir att rensa ramen på allt onödigt.

Bild
Ramen ren. Många av tvärbalkarna fattades eller var grovt förenklade, andra felaktiga. Bättre att scratcha dessa efter tekniska manualerna.

Bild
Ramen kapad. Alla hålen har blivit ifyllda och spacklade/slipade sedan jag tog bilden.

Bild
Här är en bild på konverteringssatsen. Mycket resin är det.

Bild
Den nya kortare ramen från Hobby Fan efter borttagande av resinplugg. Det var lätt att såga bort pluggen, Hobby Fan har varit noggranna med att ha så liten kontaktyta mellan plugg och objekt som möjligt. Sedan märkte jag att resinet är väldigt mjukt, går att i vissa fall tälja med kniv.

Det var allt för den här gången. Härnäst blir det arbete med att skapa nya tvärbalkar i ramen.

Fortsättning följer.
/Mattias
Senast redigerad av Mattias Linde den 07 nov 2019, 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Lennart 12 »

Det där är en intressant förebild , blir skoj att få se fortsättning på bygget //Lennart
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mikael dBW »

Jag ser också fram mot mer bilder. Det är en imponerande best du ger dig på.

/Mikael
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Micke A »

Spännande bygge och jag gissar att det blir lite pyssel!

Jobba på! :)

Micke A
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

Tack Lennart, Mikael och Micke för de uppmuntrande orden.

Jag har knåpat vidare med bygget under helgen, inte går det fort, men förhoppningsvis blir det bra i slutändan.

Först ett par bilder ur den tekniska manualen som jag använder som referens.
Bild
Här syns den första tvärbalken (nummer 18 i bilden), som har ett fäste på undersidan för en "Lateral Torque Rod". Jag har inte kommit på någon bra svensk översättning på det än. Italeri vill placera denna balk längre bak, men kommer nu att monteras på sin rätta plats.

Bild
Längst fram i ritningen är fästbalken för kylaren (nummer 56). Därefter kommer motorfästet (nummer 57 i bilden).

Bild
Fästena för hjulupphängning mm.

Bild
Till den främre balken har jag återanvänt Italeri:s balk, förutom att jag tagit bort en utstickande plåt som var på undersidan. Kylarens balk är scratchad i 2x4mm Evergreen plasticard.

Bild
Bild
Till den stora balken mellan framaxlarna använde jag mig av 0.38x6.3mm Evergreen remsor. Det gav delarna rätt tjocklek. Den är byggd i tre sektioner som kommer att limmas ihop när den kommer på plats. Denna balk saknas för övrigt i Italeri:s alla byggsatser.

Bild
Här syns balkarna före (nummer 97 i bilden) och efter (nummer 90 i bilden) fördelningslådan. Italeri:s versioner av dessa liknar inte verkligheten för 5 öre, så dessa måste också scratchas.

Bild
Balken bakom fördelningslådan hade jag problem med att bygga upp i plasticard. Tyckte att det var enklare att rita upp den i CAD:en och 3D-printa ut biten på min egna 3D-skrivare. Resultatet blev rätt ok, efter lite spackel och slipande på över- och undersidan. Fast när jag tittar på bilderna nu och jämför så tycker jag att välvningen på undersidan borde ha gjorts högre och tydligare. Kanske gör jag om den.

Kvar att göra är balken under motorn med dess fästen och balken framför fördelningslådan. Sist ska Hobby Fan:s bakre ram monteras fast, men den måste byggas om har jag upptäckt.

Fortsättning följer.
/Mattias
Senast redigerad av Mattias Linde den 07 nov 2019, 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt och prydligt hantverk //Lennart
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av F Porsche »

Mattias

Byggde inte du en HEMTT för typ 15 år sedan, kan du inte slänga upp en bild på den ?
Jag har undrat hur den blev.
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

Lennart 12 skrev:Snyggt och prydligt hantverk //Lennart
Tack Lennart. Uppskattas mycket när det kommer från dig som är så duktig på scratchning.
F Porsche skrev:Byggde inte du en HEMTT för typ 15 år sedan, kan du inte slänga upp en bild på den ?
Jag har undrat hur den blev.
Ähh, det är den här modellen, eller rättare sagt vad som är kvar av den. Stämmer att jag höll på och byggde på en HEMTT för ganska exakt 15 år sedan, men den blev aldrig färdig. Har tillbringat sin tid i delar i en låda sedan dess. Men visst, slänger upp ett par bilder på hur den såg ut då.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

På återseende.
/Mattias
Senast redigerad av Mattias Linde den 07 nov 2019, 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av F Porsche »

Ähh, det är den här modellen, eller rättare sagt vad som är kvar av den. Stämmer att jag höll på och byggde på en HEMTT för ganska exakt 15 år sedan, men den blev aldrig färdig. Har tillbringat sin tid i delar i en låda sedan dess. Men visst, slänger upp ett par bilder på hur den såg ut då.

aha !
Ja det fanns något av det där har jag sett förut över bygget. Att välja en HEMTT sticker ut.
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

En liten kort uppdatering av bygget. Vi hade byggmöte i Uppsala med föreningen i början av månaden, och inför det så fick jag en idé om man inte kunde använda den skärmaskin som Fredrik i gänget normalt använder till att skära ut målningsmasker. Fredrik nappade på idén då han inte testat det tidigare. Raskt så skapade jag lite måttsatta ritningar och tog med till mötet.

Bild
Skärmaskin laddad med ett ark Evergreen plasticard.

Bild
Test av skärning. Även med 0.4 mm tunn plasticard orkar maskinen inte med att skära helt igenom, men det räcker för att skapa linjer att knäcka plasten efter. Ursäkta den dåliga bilden, men den var tagen på frihand.

Bild
Färdiga bitar till den första tvärbalken.

Bild
Alla bitarna ihoplimmade, plus att jag lagt till 0.95mm bultar från Calibre 35.

Fortsättning följer.
/Mattias
Senast redigerad av Mattias Linde den 07 nov 2019, 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar