Jag blev rejält inspirerad av den här tråden på Armorama om en Hemtt LHS.
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... 147&page=1
För extremt länge sedan, jag tror att det var 13-14 år sedan, så införskaffade jag Hobby Fan:s konvertering till M984A1 Hemtt Wrecker. Men sedan dess har den bara legat i skåpet och väntat på bättre tider, eller inspiration. Planen då var att bygga en så korrekt bärgare som möjligt med vad som då fanns att tillgå. Jag hade även tänkt att bygga den vanliga lastbilen M977 parallellt och hade hittat en del uppgraderingar i resin från Pro Art Models och ets från Eduard.
Framspola nu raskt till i början av den här månaden då jag började följa tråden på Armorama. Inspirationen börjar komma att sätta igång med ett eget Hemtt-bygge, men med vad och hur? Ganska snabbt kommer jag på att det är bärgaren jag vill sätta igång med, men ska jag använda mig av Italeri:s gamla grundsats eller ska jag slå till på en Trumpeter M983 Truck Traktor som grund? Kommer ganska snabbt fram till att använda Trumpeter:s är nog lite over-kill för det här, och om jag använder Italeri:s så är det i alla fall inte mycket som kommer att vara kvar av originalbyggsatsen efteråt, mest chassit och hytten, så det får bli så. Dessutom så har jag ju det påbörjade bygget av Italeri:n att använda.

Det här är utseendet på utgångsmaterialet.
Jag hade påbörjat en del jobb med att detaljera modellen, och vissa saker kan jag behålla, t ex vridningen av framhjulen.
Hobby Fan anger i sin byggbeskrivning att det första man ska göra är att kapa ramen 170 mm från framkant och ersätta bakre delen med en ny kortare i resin. Så det första steget blir att rensa ramen på allt onödigt.

Ramen ren. Många av tvärbalkarna fattades eller var grovt förenklade, andra felaktiga. Bättre att scratcha dessa efter tekniska manualerna.

Ramen kapad. Alla hålen har blivit ifyllda och spacklade/slipade sedan jag tog bilden.

Här är en bild på konverteringssatsen. Mycket resin är det.

Den nya kortare ramen från Hobby Fan efter borttagande av resinplugg. Det var lätt att såga bort pluggen, Hobby Fan har varit noggranna med att ha så liten kontaktyta mellan plugg och objekt som möjligt. Sedan märkte jag att resinet är väldigt mjukt, går att i vissa fall tälja med kniv.
Det var allt för den här gången. Härnäst blir det arbete med att skapa nya tvärbalkar i ramen.
Fortsättning följer.
/Mattias