Lotus 79-konvertering FÄRDIG

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lotus 79-konvertering FÄRDIG

Inlägg av Björn B »

Varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till saker?
Jag hade en extra Lotus 79 från Hasegawa liggande. Meningen var att jag skulle konvertera den till en Tyrrell 009 men den planen har skrotats. Istället kom tanken att bygga den som bilen Hector Rebaque körde 1979. Dekaler till den bruna bilen finns att köpa men ett problem är att han körde 79/1 som var prototypen.
Bild
Dvs. Hela delen av cockpiten framför ratten var lägre men med lite tur kanske inte detta skulle synas. Därför gjorde jag en pappersmall och monterade på byggsatsen för att kontrollera detta. Tyvärr ser det ut som om det syns ganska tydligt.
Bild
Skam den som ger sig. Ett spant skars ut i plasticcard och monterades på underdelen av originaldelen. Sedan blev det besvärligare.
Bild
Plåten som täcker alltihop måste skäras till och det var lite småpyssligt att få till rätt form. Jag använde främre delen av originaldelen för att underlätta det hela. På bilden är den fasttejpad. Jag måste dit med pedaler och färg innan jag kan limma fast den. Sedan kommer problemet med att få dit en massa nitar. Jag har inte bestämt mig för om jag ska bygga bilen från början av säsongen eller en senare variant.
Den sena innebär att såga så det är lockande. :D
Senast redigerad av Björn B den 09 sep 2020, 01:08, redigerad totalt 2 gång.
Thomas H
Inlägg: 87
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:47

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Thomas H »

Äntligen nåt blankt med siffror på sidan :-)
Ser fram emot det fortsatta bygget!
Thomas
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Robert A »

Bygget ska följas även på F1m.com :)
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Björn B »

Jag har fortsatt med bygget. Jag tror jag ska lägga in det som en bygglogg så jag hittar igen det i framtiden när jag ska ta upp det då troligen döda projektet.

Bild

Att få till en mall var inte så lätt. Papper är lite för mjukt att hålla på med här.

Bild

Men på plats är den fast lite spackel krävs. Det blir ju en rakare profil än originalmodellen.
Jag har ritat upp en rättad mall som passar bättre. Plastbiten som skars ut kommer troligen behöva justeras lite men om någon vill ha mallen så är det bara att säga till.

Fler bilder finns i byggloggen del 2. (Del 1 är bara första inlägget i denna tråd som jag kopierade in i loggen)http://www.ipmsstockholm.se/home/rebaqu ... 791-del-2/
Senast redigerad av Björn B den 09 sep 2020, 01:12, redigerad totalt 2 gång.
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Björn B »

Bild

Del tre i byggloggen är nu publicerad. Nu har sågen vaknat. http://www.ipmsstockholm.se/home/rebaqu ... 791-del-3/
Senast redigerad av Björn B den 09 sep 2020, 01:10, redigerad totalt 2 gång.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Robert A »

Är utblåsdelen (gröna) på högra sidan ifrån Martini versionen?
Annars bra början och som alla andra f1 byggare har man en 79 liggandes :)
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Björn B »

Jo, den gröna är från Martiniversionen. SKulle jag inte orka bygga om den andra sidan så kan jag ju bygga 79/1 som den ser ut idag. Två olika varianter på utblås: http://www.flickr.com/photos/27666849@N ... /lightbox/
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Björn B »

Med dom nya utblåsen på plats visade det sig att det blev ett gap framtill så jag fick kapa loss kylarna och flytta fram dom en bit. Arbetet runt cockpit går framåt.

Bild

Bild

Alla nitar är äntligen klara och den främre störtbågen har kommit på plats. En del detaljer på bågen saknas fortfarande.

Bild

Bild

Här en jämförelse med originalbyggsatsen. Hela fronten är mycket lägre på 79/1 än dom andra som byggdes. Ronnie Peterson var för lång för den.

Bild

men frågan från början var ju hur mycket av detta syns när bilen är ihopmonterad? OK. en del syns ju men är det tillräckligt för att motivera arbetet? Med facit i hand så är det mesta av nitandet överkurs samma sak kanske gäller för dom stora hålen. Dom flesta människorna skulle inte märkt om jag struntat i ombyggnaden inte ens om man är intresserad av Formula 1.  Jag får väl ta till med modellbyggarens vanliga ursäkt: Jag vet att detaljerna finns där.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Stellan »

Det är alltid värt att ta en extra omväg via sågen, då har man en bra anledning att påbörja något nytt "enkelt" för att komma vidare när man stöter på byggpatrull.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lotus 79. En konvertering

Inlägg av Björn B »

Det går framåt med ett litet steg i taget.
Bild
Bild
Har byggt ett set till med gälar och limmat dessa på plats.

Bild
Bild
Smådetaljer har lagts till på främre störtbågen

Bild
Fästen monterade på instrumentbrädan så den är klar att målas. Sen är det meningen att den ska passa ihop med störtbågen. Man kan ju hoppas i alla fall.

Bild
Att kylarna flyttades fram innebar att rören fick förlängas ca. 4 mm.
Det börjar bli dags att plocka fram färgsprutan.
Skriv svar