Rebaque Lotus 79/1. Del 2


Att få till en mall var inte så lätt. Papper är lite för mjukt att hålla på med här.

Men på plats är den fast lite spackel krävs. Det blir en rakare profil än originalmodellen.

Slarv innebär merjobb. Jag antog att hålen skulle vara på samma ställe så jag använde Hasegawadelen som mall. Dumt av mig. Det övre hålet ska vara närmare instrumentbrädan så det blir till att fylla igen och göra ett nytt.

Fram till nu har det varit en enkel sak att ändra sig och bygga den som Hasegawa tänkt men fram med sågen så ändrar vi raskt på förutsättningarna. Nu blir det svårare att gå tillbaks.

En liten ändring av instrumentbrädan.

och ett litet experiment med gälar. Dom behövs om jag ska bygga den senare versionen vilket lockar mig. Inte bara för att jag då får såga mera utan mer för att gälarna tillsammans med ombyggnaden jag gör nu ger en mer unik bil.

Sedan kommer ju problemet med nitar. Jag hade köpt en massa resinnitar för att bygga svenskt pansar men det visar sig att dom passar här också.

Fram med Rivet-R och 0,3 mm borr.

Så efter att fått en massa försänkta nitar la jag på en svart wash för att lättare se dom. Sedan används dom för att styra borren rätt. Avståndet mellan nitarna stämmer inte riktigt. Det är 1,6mm på modellen men 1,5 mm med stora Rivet-R-hjulet men det får jag leva med. Det stora hålet har nu flyttats också.